laatste dagen Sydney - Reisverslag uit Robe, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu laatste dagen Sydney - Reisverslag uit Robe, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

laatste dagen Sydney

Door: Ton&Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

02 Februari 2008 | Australië, Robe

29 januari
Vanmorgen tegen een uur of acht opgestaan en een lekkere douche genomen. Daarna ontbeten en later wat op papier gezet voor de weblog want dat vind ik wel zo prettig werken, in grote lijnen het verhaal op papier en dan achter de computer. Dus tot een uur of een aan de weblog gewerkt nog wat gegeten en dan gaan we de stad in. We hebben in elk geval het Imax theater op het programma staan en ook willen we een art museum bezoeken. We wandelen naar Darling harbour waar een exhibition center is en daar gevraagd of er ook een art expo is, nee dus maar desgevraagd wordt ons vetrelt waar de tourist information center is, vlakbij dus.
We gaan erheen en er worden ons twee musea aanbevolen, we kiezen voor het 'Art gallery of NSW' (New South Wales) maar eerst gaan we richting het Imax theater waar we de film Deepsea in 3d willen gaan bekijken. Als we bij de haven aankomen liggen daar een paar marineschepen en is er een muziekkorps aan het oefenen met een marineman en vrouw die het volkslied zingen, vanavond is de voorstelling. Ik vraag een officier en hij zegt dat ze tegen kwart over acht vanavond de uitvoering hebben. Mooi, gaan we zeker naar kijken. maar eerst gaan we kaartjes kopen voor de voorstelling in het Imax theater. Het is een prachtige film over koraal en het wonderlijke leven wat zich daar voordoet.
Fina zei van tevoren dat ze veel te nuchter voor 3d is maar ze was toch wel echt degene die behoorlijk schrok van het 'monster' dat recht op haar gezicht af ging. De mensen achter ons zaten haar heerlijk uit te lachen :)
als de voorstelling om ongeveer vijf uur is afgelopen hebben we wel zin in een wat eten en op een terras aan de haven bestellen we ieder een sandwich en een portie wedges. We krijgen een flink bord met dito sandwich met patat, alhoewel dit genoeg is voor ons beiden vraag ik naar de wedges. Even later wordt er een groot bord met wedges naast de rest gezet. Jemig dat gaat dus echt niet lukken. We vragen om doggiebags en krijgen twee kartonnen doosjes waarin we elk een halve sandwich in kwijt kunnen en in de tas ermee. We eten nog redelijk wat wedges weg, de patat bliojft over maar dat is toch lang zo lekker niet als wedges.
Tegen zes uur, nog ruim twee uur voor de voorstelling gaan we op pad naar de art gallery. We zijn wel benieuwd naar Australische kunst. Als we tegen een uur of half zeven aankomen blijkt de gallery al om vijf uur dicht te gaan, tja helemaal niet aan gedacht, balen dus ...
We gaan even op de trappen van de gallery zitten puffen en besluiten straks via de botanische tuin weer terug naar de voorstelling in Darling Harbour te lopen.
Vergeleken met Melbourne is deze tuin meer een parkje (tenminste het stuk wat wij gezien hebben). Wel weer hele mooie bomen, grote cacteeen en de nodige bloemenpracht. We horen ruziende vogels wat geen vogels blijken te zijn maar vliegende honden. Ze hangen hier als trosjes in de bomen. Ik probeer wat van deze groot uigevallen vleermuizen op de foto te krijgen maar dat is erg lastig.
We verlaten de tuin en gaan via Hunterstreet, St. Georgestreet en Kingstreet terug naar Darling Harbour. Het is vijf over acht als we op over Pyrmond bridge naar de andere kant van de haven lopen waar we al een hele menigte verzameld zien. Midden op de brug menen we flarden muziek en zang te horen, maar het is nog maar net acht uur geweest. Als nog eens vijf minuten later in de buurt van de marineschepen komen zien we de mensenmassa bewegen en er lopen ons wat marineofficieren tegemoet. Balen, het is al afgelopen. Het zit ons vandaag niet echt mee.
We blijen nog een poosje aan de haven zitten en dan gaan we ons verdriet verdrinken bij Starbucks :) Ik haal de koffie en ik verband me aan een gloeiend hete long black. Op advies van Fina doe ik mijn vingers een minuut of tien in een van de vele waterpartijen die de omgeving van de haven rijk is. nadat ik mijn koffie opdrink, Fina heeft de hare al lang op, gaan we naar ons hostel terug. Moe maar niet echt voldaan, maar ja 'that's life' en sometimes you win and sometimes you lose.
Fina gaat zich douchen en daarna geef ik haar een voetmassage. Als Fina gaat slapen ga ik nog even naar beneden waar ik via MSN nog zo'n drie kwartier met Marijke klets. Tegen elf uur ga ik ook naar bed neem nog een douche, ga nog een half uurtje lezen en dan heerlijk slapen. Weer een dag voorbij, morgen naar Bondi beach, we zullen zien.

30 januari.
Vandaag gaan we met de shuttlebus van het hostel naar Bondi beach een beroemd strand in Bondi een buitenwijk van Sydney. We zijn van plan om de 'coastal walk' te doen van Bondi beach naar Cogee. Een wandeling van zo'n twee uur. Als we tussen half elf en elf uur bij het YHA Bondi aankomen (zo'n 10 minurten lopen van het strand) gaan we naar het dakterras waar we een mooi uitzicht hebben op zee. Hier krijgen we een plattegrond en wordt ons verteld dat we eventueel surfboards en snorkeluitrusting kunnen lenen en dat we gewoon van de faciliteiten van het hostel gebruik kunnen maken. We besluiten om eerst maar gewoon naar de beach te wandelen. Als we een eindje op weg zijn hebben we het plan om de coastal walk te doen laten vallen, we gaan er gewoon een lekker luie midddag van maken.
We kleden ons om in een public toilet en zoeken een plekje aan het strand op. Het is vandaag weer prachtig weer (we weten eigenlijk niet beter :)), de zee is prachtig blauw en de golven zijn best wel hoog. Ik ga gelijk het water in ben nog maar een klein eindje in zee of ik ga al bijna onderuit, zo krachtig zijn de golven.Als Fina het er aan toe heeft zwemmen we een eindje de zee in richting de vele surfers. Al drijvend en watertrappend bemerk ik opeens dat we dichter bij de rotsen zijn dan me lief is. Ik zwem er van weg maar merk dat het niet echt opschiet, waarschijnlijk is er meer stroming dan gedacht. Eigenlijk dacht ik door de golven wel weer op het strand te belanden, maar ik moet er best wel moeite voor doen om het strand zwemmend te bereiken. Fina heeft het wat dat betreft beter bekeken, samen met een Australier en zijn board peddelt en kwebbelt ze rustig naar het strand.
We laten ons door het zonnetje koesteren, laten onze zwemkleiding opdrogen en gaan daarna op zoek naar een plekje waar we wat eten kunnen. We lopen de esplanada af en bekijken de verschillende menukaarten bij evenzovele verschillende restaurantswant we gaan natuurlijk voor goedkoop en lekker.
Als we onze keus gemaakt hebben gaan we er naar want buiten op het terras is het te vol. We bekijken nog eens de kaart om onze keuze te maken maar ineens lijken de prijzen te zijn verdubbeld. Als we naar het hoe en waarom vragen horen we dat het andere menu waarschijnlijk niet meer actueel of zoiets. Dit vinden we niet leuk en nemen alleen een kaal kopje koffie en hebben beiden het gevoel niet echt op onze plaats te zijn. We staan daarom ook al gauw weer buiten en gaan naar 'Gabby's cafe' waar we op het terras gaan zittenm en dit voelt goed de bediening is prima en relaxed. Fina neemt iets met vis en ik kies voor pannenkoeken, smullen hoor! We hebben alle tijd en die nemen we ook. Na een glas verse appelsap voor Fina en verse sinasappelsap voor mij gaan we langzaam richting het YHA. We worden weer netjes met de shuttlebus naar het YHA Central gebracht.
Een uurtje later gaan we nog ff de stad in om ondergronds nog even wat boodschappen te doen. Terug in het hostel eten we een paar minipanpizza's en terug op onze kamer pakken we de koffer en rugzakken in omdat we morgenvroeg om half acht vertrekken.
Nog even een paar spelletjes yathzee gedaan die ik natuurlijk allemaal gewonnen heb :p , nog wat lezen en dan slapen.
morgen vliegen we naar Adelaide en rijden dan met en huurauto naar Robe om nog een paar daagjes met Sas en garth door te brengen, iets waar we echt naar uitzien!