cruise - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu cruise - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

cruise

Door: Ton&Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

09 April 2012 | Australië, Sydney

1-7 april Cruise
Het is een beetje een allegaartje wat jullie hieronder aantreffen want ten eerste voelde ik me de eerste dagen niet helemaal fit en ten tweede had ik weinig zin om teveel tijd aan de blog te besteden. Jullie moeten het er maar mee doen.

1 april, op zee
We gaan vandaag de cruise beginnen, jippie. We hebben geen idee wat ons te wachten staat maar als we mensen horen die eerder een cruise gedaan hebben dan wordt steevast het eten genoemd.
Nu is dat nou net iets waar ik op dit moment niet echt enthousiast van wordt, het wil nog niet echt vlotten. Dacht ik eerst dat vanwege het weinige en pijnlijke plassen nierstenen me het moeilijk maken het zou ook blaasontseking kunnen zijn. Affijn ook deze morgen dus maar weer melk met cornflakes en een glas thee. De anderen hebben hun normale ontbijt. We zeggen om een uur of negen J gedag tegen de host en hostess (Rupert en Gloria zijn gisteren naar huis gegaan) en gaan we op pad. Saskia heeft een printout van de route gemaakt en waarmee ik probeer om Garth de goede kant op te sturen het gaat een tijdje goed tot we toch de weg kwijt zijn en ik het probeer met mijn plattegrondje. Maar ook bij daglicht blijft het met het kleine kaartje van de stad moeizaam navigeren, na verscheidene kilometers te hebben gereden zijn we feitelijk niets verder gekomen. Maar de i-phone van Garth&Saskia blijkt eenmaal goed ingesteld ons dichter naar de cruise te leiden, we krijgen de boot op een gegeven moment in vizier, tjonge da’s toch wel een echt grote hoor. Omdat we ruim op tijd vertrokken is er van haast o.i.d. absoluut geen sprake dus we komen lekker relaxed aan, parkeren de auto ergens, lopen een straatje in met diverse winkeltjes en aan het eind ontdekken we dat het einde van de straat niet door een gebouw afgesloten wordt maar door het schip dat hoog boven ons uittorent. Poe heej. Na een tijdje te hebben gekeken gaan we weer terug, Garth krijgt desgevraagd van een geuniformd iemand aanwijzigen waar we onze bagage kunnen afgeven en waar hij de auto voor de komende week kan parkeren. Garth zet ons op de bedoelde plek af en brengt de auto weg. Wij zorgen intussen dat de bagage op de loopband gezet wordt en wachten tot Garth verschijnt. Daarna naar de incheckhal waar verschillende papieren voor en na het inchecken moeten worden ingevuld. Bij het inchecken staat wel een behoorlijke rij maar er wordt snel en efficiënt gewerkt dus heel lang wachten is er niet bij, daarna door de douane want we gaan Australié verlaten. Het lijkt al met al wel of je een vliegreis gaat maken. Maar dan lopen we toch rond twaalf uur de boot op. En dat ziet er sjiek uit, alles glimt en blinkt. We komen binnen op dek 4, onze kamers zijn op het Empress Deck (dek 7) waar we lopend naar toe gaan. (later maken we veelvuldig gebruik van de diverse liften).
Met de verschafte sleutelkaart openen we onze kamerdeur en samen met Garth en Sas checken we ons verblijf voor de komende week. We hebben een ruime kamer met bureau en een kingsize bed (180x200). Ook toilet en docuhe evenals een grote klerenkast met safe ontbreken niet, mooi man dat gaat helemaal lukken.
Als Garth en Saskia hun spullen op hun kamer hebben afgeleverd gaan we op zoek naar iets eetbaars en we zijn niet de enigen. we staan in de rij bij een van de twee buffetrestaurants. We eten ons broodje (nou ja broodje) gezond op, ik krijg met moeite twee happen door m’n keel want m’n speekselklieren zijn off duty, vreemd. Ik haal een fles bronwater die op onze kamer staat op en probeer het nog eens maar nee hoor, geen doorkomen aan. Garth neemt hem met plezier over en finished hem in no time. Volgens hem ben ik dehydrated, uitgedroogd. Ik was al bezig om meer te drinken en ga ik hier dus gemotiveerd mee door.
We brengen, vermoedelijk net als de 1900 andere opvarenden, de rest van de dag door met het verkennen van het schip. Dineren doen we in het Burgundi restaurant omdat het Bordeaux restaurant een wachttijd van veertig minuten heeft. Je kunt hier ook prima eten en drinken en dat doen we dan ook, we laten het ons goed smaken.
We gaan op tijd naar bed.

2 april, op zee
Fina heeft niet zo goed geslapen, ik daarentegen wel en voel me ook weer beter dan gisteren, het gaat de goede kant op. Ontbijt bestaat nog wel uit vooral fruit.
We krijgen voor elke dag een krantje waarin de diverse activiteiten (hoe laat/waar/welk dek) staan vermeld. We gaan naar verschillende kijken en doen in verschillende bezetting ook mee aan enkele activiteiten. Zo’n dertig mensen inclusief ons vieren doen een Line dance class, Saskia heeft zich er met hoed, shirt en laarzen, helemaal voor omgekleed, Fina heeft mijn hoed op. Het gaat leuk en we hebben er lol in na een kwartiertje sta ik aan de kant. Voor een gewoon mens simpele danspasjes maar na de eerste routine raak ik bij een nieuwe serie pasjes al gauw de kluts kwijt en loop constant achter de feiten aan voor de omstanders waarschijnlijk wel leuk om te zien maar ik voel me behoorlijk voor paal staan (kan ik waarschijnlijk ook het beste). J. De anderen gaan met veel plezier en enthousiasme verder.
Vandaag zorgen we dat we dit keer op tijd bij het Bordeaux restaurant zijn, het eten en de bediening (zoals in alles) is hier goed. Dit wordt ook ons vaste restaurant voor deze cruise. Het is een behoorlijk groot restaurant er kunnen iets van 450 mensen tegelijk dineren.

3 April, Noumea
Vanmorgen doen Saskia en Garth mee aan de Waltz danceclass. Dit keer op het theatertoneel. Euk om naar te kijken, je ziet met elke uitleg/aanwijzing van de leraar progressie. Het is een mooi gezicht als je ze aan het eind van de class enthousiast de dans ziet uitvoeren.
Er is bij het zwembad een wedstrijdje golf. In het zwembad liggen een aantal gekleurde ringen en door te chippen moeten de ballen in de ringen worden gespeeld. Garth doet ook goed mee. Het gaat allemaal heel gemoedelijk zoals het met alle activiteiten gaat.
Omdat er een passagier met spoed naar het ziekenhuis moet wordt deze met een helicopter van boord gehaald dit betekent een paar uur vertraging waardoor we tegen een uur of zes in Noumea aankomen. Door de vertraging is er wel een aantal activiteiten geannuleerd. Wij hebben geen activiteit op Noumea gepland maar gaan wel van boord. Het leuke is dat we een stempel in ons paspoort krijgen en dat er een welkomst band staat te spelen. In een ontvangen krantje staat een plattegrond van de stad en we zien een park niet te ver lopen. De winkels zijn gesloten op een grote supermarkt en een soort mediamarkt na. Dus onderweg niet veel te zien, het park is aardig er loopt een mannetje te zwalken, dronken dus en we zien meer aangeschoten mensen. We doen een rondje park en gaan dan weer richting de boot, Dat was Noumea, ’t zal best de moeite waard zijn maar we zijn er op het verkeerde tijdstip.

4 April, Lifou
Vanmorgen naar het strand geweest en veel tijd in het water doorgebracht. Garth haalt voor ons een paar kokosnoten en we drinken het frisse melk, ik heb wel lekkerder drinken gehad maar het lest de dorst. De kokosnoten hebben we daarna opengebroken om het vruchtvlees de kokos te eten, wat heel anders voelt en smaakt dan we nederland gewend zijn. Voordat we naar de boot gaan kopen we nog een magnum classic voor de calorieën.
Vanmiddag doen Saskia en Fina mee aan de Jazz danceclass. Het lijkt mij meer op ballet dan jazz maar als er een geen verstand van dansen heeft ben ik dat wel. Ze hebben er in elk geval plezier in alleen heeft Fina bij de pirouettes wat last van duizeligheid.
’s Avonds naar de show in de theaterzaal geweest voor ‘muziek door de jaren heen’, geweldig leuk, leuke liedjes, medley’s en veel humor. Om half elf ’s avonds is er nog een show, dit keer door de crew met dans en zang. Rose sprong er wat mij betreft bovenuit, ontroerend zoals ze ‘from a distance’ zong. Jammer dat Fina te moe was om mee te kijken en te luisteren maar om 00:15 gaat bij mij ook het licht uit.

5 april, Vanuatu, Port villa
Nadat we zittend op het lido dek een engels ontbijt (toast, ham and scrambled eggs) hebben genomen maken we ons klaar voor een bezoek aan Port Vila de hoofdstad van Vanuatu. Saskia en Garth zijn al even aan de wal geweest en zeggen dat het een gekkenhuis is met al die wachtende en roepende taxichauffeurs. We gaan naar de theaterzaal voor een kaartje en als onze kleur en nummer opgeroepen wordt lopen we naar dek 4 waar we ons uitchecken en de wal op gaan. Nog voordat we buiten het afgescheiden kade gedeelte komen, horen en zien we de grote groep taxichauffeurs die ieder voor zich ons als klant willen. Één iemand weet ons schijnbaar te overtuigen dat we met hem mee moeten maar steeds lopen er ook nog andere chauffeurs mee die ons alsnog in hun taxi willen praten. Het is nog een behoorlijk eindje lopen en als we in de buurt komen heeft een andere chauffeur een nette nieuw uitziende van klaar staan, lijkt mij wel wat. Ik vraag aan ‘onze’ chauffeur wat voor taxi hij heeft, een toyota corolla met airco. Maar dat is wel wat klein voor ons vieren. Dus al zijn moeite ten spijt gaan we toch voor de blauwe van. Onze chauffeur heet Henry en we vragen wat hij voor een uur sightseeing vraagt. $15 pp vindene we een redelijke prijs en we stappen in. We hebben een uur en in dat uur willen we graag de mooie plekjes van Port Vila zien. We gaan op pad en als eerste laat hij ons een resort zien waar we volgens hem onze huwelijksreis kunnen houden hij geeft ons ook wat folders. We vertellen hem dat dit niet ons idee van sight seeing is. Volgende stop is op een golfterrein waar een hele dikke boom staat, volgens Henry een Bunyantree. We maken een paar foto’s en stappen weer in. Dan komen we bij een uitzicht op de haven wat ook wel een foto waard is. We rijden vervolgens door een krottenwijk want meer kun je de verzameling plastic, hout en golfplaten niet noemen, de bewoners zijn vriendelijk. Maar het voelt niet goed om hier foto’s te nemen. Als we een straat oversteken zijn we ineens in een buurt met huizen in ommuurde tuinen, vreemd zo’n contrast op meters van elkaar. We stoppen bij een paar enorme bomen waar in de schaduw ervan een lokale markt groentemarkt is. We kopen kokosnoten die voor ons opengemaakt worden en zo kunnen we onze dorst lessen pff er gaat best wel veel in zo’n kokosnoot. Fruit wordt voor ons geschild en in partjes verdeeld het is uitkijken want de pitjes van dit fruit zijn net steentjes, keihard. Henry schilt een soort meloen voor ons mmm lekker zoet en sappig. De lokale mensen zijn ook hier uitermate vriendelijk en willen je wel van alles vertellen. Hoe het spul heet en hoe het smaakt, wat bij wat gegeten wordt. Het is heel relaxed allemaal, Fina kan foto’s nemen zoveel ze wil, en dat doet ze ook. Dan moeten we weer in de taxi want het uur is om, Henry brengt ons naar een winkelstraat en daar wordt ’ie betaald en bedankt voor een beetje vreemde maar wel leuke sightseeing. In een liquerstore slaat Garth de nodige drank vooral whiskey in, niet voor hem maar voor vriend Scott die Jessie en de zes puppies verzorgt. Grappig, bij het afrekenen vraagt men ons om de cabinnummer, het blijkt dat zij ervoor zorgen dat het spul op het schip wordt afgerekend, handig.
We nemen een taxi die ons voor $3 pp naar de boot brengt we doen op de plaatselijke markt speciaal ingericht voor de cruiseschepen die hier komen nog wat boodschappen (tassen,t-shirts) en zijn even voor twaalf weer op de boot terug. Snel naar de cabins, omkleden en dan hebben we nog een goed kwartiertje om een lunch bij elkaar te graaien en op te eten, het smaakt prima maar dan gaan we weer naar beneden om uit te checken.
Met een busje worden we ruim een half uur later afgezet bij de kayak en snorkel locatie. We worden door Bottletop en Kevin welkom geheten. Bottletop heeft de leiding en is een leuke meid met gevoel voor humor en lekker puur natuur. Met de kayaks varen we naar een eiland wat eerst een zandeiland lijkt maar bij aankomst een eiland van alleen maar aangespoeld dood koraal is. Hier doen we onze bril en snorkel op en gaan we de boel eens wat beter bekijken. Er ligt op de bodem veel dood koraal maar de plekken met koraal zijn kleurrijke oases waar zich veel vissen ophouden. Heerlijk relaxed om zo in het warme water drijvend vlak onder je het spul bezig te zien.
Na een uur kayakken we weer terug en krijgen een kokosnoot aangeboden, gaan met elkaar op de foto en met de bus hobbelen we weer terug naar het schip. Een snelheidsovertreding zal hier niet snel gemaakt worden, de wegen zijn ronduit slecht. Maar na ruim een half uur staan we toch in de rij om aan boord te mogen.

6 en 7 april, op zee
Eigenlijk valt er achteraf weinig over te zeggen wat we deze dagen hebben uitgespookt, maar we hebben natuurlijk ontbeten, geluncht en gedineerd. Tussendoor geluierd, gelezen, gedronken, live muziek geluisterd, bingo gespeeld (Saskia en Garth) en het theater bezocht. Vooral op de laatste avond was het theater voller dan tevoren. Er kunnen iets van 800 man in en die zaten er ook wel. Weer veel muziek en dans, een goochelaar deed ook een duit in het zakje.
Omdat we morgenvoeg om kwart voor zeven van boord gaan, gaan we op tijd naar bed.

• 30 April 2012 - 21:25

Saskia:

WOW...doe je mega je best om alles zo goed mogelijk te herinneren krijg je helemaal geen reacties?? Nou ik vond het heerlijk om dit allemaal nog weer ff te beleven zo hoor! Het was een top cruise en toen hadden we nog een week in 1770 tegemoet :D