Dag 6 - Reisverslag uit Ouaouizarht, Marokko van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Ouaouizarht, Marokko van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

01 September 2015 | Marokko, Ouaouizarht

Dinsdag 1 september

Behoorlijk goed geslapen vannacht, ik had dit keer meer dan genoeg ruimte voor m'n benen. In de loop van de nacht heb ik een deken overgedaan omdat het net even te fris was zonder. Ben een keer op avontuur geweest, in het aardedonker de weg naar beneden gevonden maar de deur naar buiten blijkt op slot en de sleutel die volgens Fina in het slot zou steken ontbreekt. Maar dan komt Saadia naar me toe die blijkbaar licht slaapt, ze doet het licht aan pakt een sleutebos van een haakje en met de tweede sleutel krijgt ze de deur open en wordt Mouloud die buiten ligt te slapen door het licht dat naar buiten schijnt gewekt. Niet leuk, maar ja, daar kan ik ook weinig aan doen, na een sorry, sorry ga ik naar het franse toilet. Het is een klein hokje, ze hebben het 'toilet' op een plek onder de trap naar het dak gesitueerd waardoor je sowieso gedwongen bent te hurken etc. etc. :)

Tegen een uur of tien gaan we naar beneden en hebben later het ontbijt. Met pannenkoeken, brood, boter en olijfolie om te dippen, olijven en natuurlijk muntthee. Als het ontbijt Door de vrouwen is afgeruimd blijven we als gezin nog een tijdje zitten. Talal is de mogelijkheden van de tabletcamera aan het uitzoeken en op een gegeven moment vindt hij de fisheye optie. Je kunt hier geweldig leuke gezichtsfoto maken. en we lachen ons een breuk vanwege de grote neuzen, een snor als een borstel en als klapper het egghead van Hafida.
Tegen een uur of twee rijdt Talal met mij mee naar Afourer om Asmaa die bij de plaatselijke patisserie werkt op te halen. De reden is, dat Asmaa (oudste dochter van Mohammed en Fatima) haar heel graag een henna 'tatouage' wil geven. Het is namelijk zo dat Hafida al voor onze komst iemand geregeld heeft die dat zou gaan doen en dat kwam Asmaa ter ore. En op de vraag van haar of zij het mocht doen reageerde Fina enthousiast met ja. Het is toch iets anders als iemand van de familie het doet dan een wildvreemde.
Als we bij de pattiserie aankomen zijn de deuren dicht, Talal doet een halfslachtige poging om te kijken of ze er toch niet is. We besluiten dat we naar Asmaa's huis gaan. Daar aangekomen stap ik ook maar uit omdat je kunt verwachten dat als Ton voor de deur staat ze hem ook naar binnen willen hebben. ;)
We worden weer door de hele familie begroet en ik begrijp niet helemaal hoe het nu zit met Asmaa want hier is ze duidelijk niet, wat ik wel weet is dat ik naar het toilet moet. 'k Voel me niet 100%, zal wel komen door de warmte en te weinig slaap. Enfin, als ik weer verschijn word ik naar een kamertje geleid en neem ik plaats op de daarvoor aanwezige kussens, even later wordt er een tafeltje voor me neergezet en daarop komt een fruitschaal met druiven, stukken meloen en appels. Mohammed, Sharaf en Talal kijken toe hoe ik het e.e.a. tot me neem. Ik kan alleen aan sharaf wat van het fruit kwijt. Als we vertrekken is het schaaltje halfleeg. We worden uitgeleide gedaan en uitgezwaaid door de familie en rijden naar de patisserie waar Asmaa dus nog gewoon aanwezig is. Talal had een deur over het hoofd gezien.
Onderweg twee keer een afslag gemist omdat Talal er niet helemaal met zijn hoofd bij is. Hij heeft volgens mij van Asmaa op z'n kop gekregen maar dat weet ik niet helemaal zeker, ik versta er geen woord van. En of het indruk op hem gemaakt heeft is de vraag want de leden van het gezin van Mohammed zijn net als hijzelf bescheiden, vriendelijk en zacht.

Als we weer op de boerderij terug zijn gaan we natuurlijk eerst eten. Het is weer zoals altijd overvloedig maar Fina en ik doen het rustig aan. Na het eten gaat Asmaa aan de slag, geweldig leuk om te zien hoe behendig ze de spuit met henna hanteert. Het ene bloemmotief of slinger na de andere verschijnt op haar handen en voeten. Terwijl Asmaa met Fina's voeten bezig is, is Saadia bezig om met watten de op haar handen opgebrachte henna te deppen met een mix van water, citroen en suiker. Hierdoor blijft het wat langer zichtbaar, twee weken i.p.v. een week.
Ondertussen zijn Mouloud en Talal bezig om beide auto's te wassen, eigenlijk verspilde moeite want ze zijn in no time toch weer vreselijk stoffig.
Na Fina is ook Oumayma aan de beurt en daarna is het tijd voor de thee met natuurlijk fruit, brood en pannenkoeken. Mouloud's zuster die deze dagen bij haar broer op visite is wil ook wel een henna tatoeage, en dus zit Asmaa haar even later ook te 'versieren'.
Het gaat bijna schemeren, tijd om naar huis te gaan. Na en kort afscheid gaan we op pad, Asmaa zullen we in Afourer afzetten en met knuffels en 'i love you's' rijden we de bergen in. Het is inmiddels donker geworden en ik ben blij dat Talal en Hafid in de auto voor ons aan rijden. Het rijdt een stuk relaxter want het is nogal bochtig en vangrails zijn er sporadisch. We kunnen zien dat het hier ook goed geregend heeft omdat er op veel plekken gruis en grotere stenen op de weg liggen dat van de hellingen is gekomen. We komen zonder ongelukken in Ouaouizerth aan en nadat we onze spullen hebben opgeruimd is er thee en koffie met lekkere broodjes die Hafida bij Asmaa's patisserie heeft besteld.
Daarna gaat fina tegen half elf naar bed en nadat ik het grootste deel van dit bericht heb getikt ga ik na de rest welterusten heb gewenst naar bed het is een uur of twaalf en nog steeds erg warm. We zullen zien hoe de nacht verloopt. Welterusten.

  • 02 September 2015 - 23:05

    Bruun:

    Ha lieve mensen,
    Wat gezellig om jullie zo even dichtbij te hebben - terwijl jullie ver weg zijn. Heerlijk dat jullie zo genieten!! We genieten hier in Zwolle lekker mee :-) Dikke knuffel en kus van mij. Liefs Bruun

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton en Fina

Nog 3 dagen en dan vertrekken we naar Australië om onze dochter Saskia (Hostelmanager in Robe, South Australia) te bezoeken die er al sinds maart 2006 verblijft. Natuurlijk maken we van deze gelegenheid gebruik om zoveel mogelijk van Australië te zien. We hebben een reisschema opgesteld en aan de hand hiervan alvast (i.v.m. hoogseizoen) binnenlandse vliegreizen, hostels en auto's geboekt.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 62557

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 23 Oktober 2023

Marokko 2023

08 Oktober 2022 - 28 November 2022

Australië 2022

15 September 2019 - 22 September 2019

Marokko 2019

18 September 2016 - 27 Oktober 2016

Australië 2016

27 Augustus 2015 - 04 September 2015

Marokko 2015

10 Maart 2012 - 18 April 2012

Australië 2012

21 September 2010 - 28 September 2010

Marokko 2010

05 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Marokko 2008

28 December 2007 - 04 Februari 2008

Australie 2008

Landen bezocht: