26 en 27 oktober, vertrek en thuiskomst - Reisverslag uit Stadskanaal, Nederland van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 26 en 27 oktober, vertrek en thuiskomst - Reisverslag uit Stadskanaal, Nederland van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

26 en 27 oktober, vertrek en thuiskomst

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

28 Oktober 2016 | Nederland, Stadskanaal


De weersverwachting voor vandaag is een strakblauwe lucht en 29 graden, en het lijkt er op dat die verwachting werkelijkheid wordt, er is geen wolkje te bekennen en het wordt al vrij snel behoorlijk warm. We gaan er tegen achten uit en als ik als derde onder de douche staat maant Fina mij want Garth komt afscheid nemen, hij heeft vanmorgen een afspraak bij de osteopaat en moet weg.
Vanmorgen ontbijten we weer met z'n vijven, eten de overgebleven pannenkoeken van gisteren en vullen onze maag verder met yoghurt en muesli. Fina neemt op zich om de afwas te doen en wij zorgen dat de koffers in de auto komen, en nog even een extra check of we de paspoorten wel bij ons hebben. De slaapplekken worden opgeruimd, matrassen in de ruimte die daarvoor bedoeld is en de rest zal Saskia na wassen opruimen. Het is nog een uur voordat we vertrekken en we maken nog een wandeling en zorgen zoveel mogelijk in de schaduw te blijven want het is al erg warm. Na de wandeling nemen we afscheid, pinken een traantje weg en stappen in en zwaaiend verdwijnen we uit Saskia's zicht. We zijn prima op tijd en na een vlotte rit tanken we een paar kilometer van het vliegveld en omdat rental cars uitstekend is aangegeven zijn we in no time bij Hertz laden de bagage uit en leveren de auto af, degene die de auto afneemt loopt een rondje om de auto, kijkt even naar de vooruit en het is klaar. Het inchecken neemt even tijd omdat er in een heel rustig tempo gewerkt wordt, de didgeridoo leveren we bij bij de afdeling oversize baggage af en dan gaan we door de douane en Ronald wordt eruit gepikt en gecontroleerd op drugs, wat bij hem met regelmaat gebeurt. Omdat er schijnbaar iets gepiept heeft moet ik ook mijn rugzak en Fina's trolley openen en wordt ik voor de tweede keer in m'n carriere ook gecontroleerd op drugs, wat op een leuke ontspannen manier gebeurt. Natuurlijk vinden ze in beide gevallen niets en kunnen we op zoek naar koffie en pie, die we moeiteloos vinden. Fina en ik nemen naast de standaard koffie een beef ale pie en de kids pepper steak en zowel de koffie als de pie laten we ons weer goed smaken. We lopen daarna nog wat rond bij de verschillende winkels en ik zie een noise reducing headphone van Sony voor $145 liggen, als ik even googel zie ik bij bestcatch.com precies dezelfde voor $49 te koop en vergaat mij de lust om er verder naar te kijken.
Omdat we behoorlijk voorin het vliegtuig zitten boarden we als laatsten in de economy class en vertrekken vrij snel na het boarden richting Singapore, we zitten met z'n vieren op een rij en worden weer goed verzorgd, voordat we vertrekken krijgen we hete doekjes uitgereikt, heerljjk verfrissend. De eerste uren komen ze om de haverklap met eten en drinken langs. Na een uur of drie vliegen zijn we boven Darwin en verlaten nu het Australische luchtruim en moeten dus nog een uur of vijf vliegen voor we om tien over acht 's avonds op Singapore Changi Airport arriveren. Ik heb twee films gezien waarvan 'a man called Ove' zeker de moeite waard was.
Als we geland zijn horen we een relaxed muziekje wat op een gegeven moment wat begint te irriteren, als we in de aankomsthal lopen is er nog steeds dat muziekje. Het blijkt onze wekker te zijn. :) Normaal is dat een kraaiende haan maar omdat dat geuid onze reisgenoten op de zenuwen werkte heb ik het gisteren veranderd in dit annoying geluid en het daardoor ook niet als m'n wekker herkend.
We moeten iets van drie uur wachten voordat we voor het tweede deel van de thuisreis kunnen boarden, deze vlucht zal iets meer dan dertien uur duren. Bij de Singapore Airlines balie vraag ik of we voor deze vlucht ook een plek kunnen krijgen met extra beenruimte maar dat blijkt niet te kunnen. Nou ja, ook geen probleem. We gaan ergens zitten om wat te drinken, voor mij dus weer koffie. Volgens Ronald had ie ergens gelezen dat koffie het effect van jetlag versterkt, ik ben benieuwd.
Het boarden begint een half uur voor vertrek en Fina, Marijke en Ronald zitten aan een kant en ik aan de andere kant van het gangpad. Iedereen is geïnstalleerd en het lijkt erop dat niet alle stoelen bezet zijn. Voor, naast en achter mij is de middelste stoel leeg maar ook de twee plaatsen drie rijen voor ons bij de nooduitgang zijn niet bezet. Ik vraag aan de stewardess of we straks als we in de lucht zitten wij met z'n tweeën daar kunnen zitten. Ja hoor, geen enkel probleem. Maar kort voordat we het luchtruim kiezen komen er nog twee mensen binnen en worden deze plaatsen aangewezen. De andere plaatsen blijven leeg en dat vind ik helemaal niet erg, kunnen ondanks je lange benen toch verschillende houdingen aannemen en dat is wel zo prettig.
Ook nu worden we in her begin weer van alles voorzien, naast de salade en een broodje is de warme maaltijd er in drie variaties, ik kies voor de kip met aardappelen, bonen en wortelen, een glaasje appelsap en later nog een kop koffie en het smaakt me allemaal goed. Als dit alles achter de rug is gaat het licht uit en gaan de meeste mensen slapen maar ik ga een film kijken. Het wordt BFG, Big Friendly Gyant, de grote vriendelijke reus, best wel grappig maar op een gegeven moment zet ik de film stop en zoek ik de beste slaaphouding. We zijn inmiddels iets van drie uur onderweg. Als ik zes uur voordat we in Amsterdam verwachten aan te komen wakker wordt vliegen we ongeveer boven Isfahan, Iran. Ik kijk de film af en drink achterin een glaasje water en neem chips en chocola mee naar m'n plek. Naast mij zijn ze nu ook wakker. Ben Hur, de 2016 remake is de volgende film en als ik deze gezien heb doe ik nog even een uurtje de ogen dicht. Met nog drie uur te gaan, vliegen we boven de zwarte zee in de buurt van Ankara, Turkije. Als we boven Roemenië vliegen krijgen we ontbijt, ik heb op aanraden van de stewardess voor de kip met noodles gekozen en da's een goede keus geweest, ook nu weer van alles erbij. Ik weet het wel, de volgende keer weer met Singapore Airlines, goed eten, goede stoelen, goede bediening, vriendelijke en mooie stewardessen, top.
We landen iets later dan gepland om twintig over zeven. Het is mistig en iets van 10 graden. Het is een wachten op de bagage en nog iets meer op de oversize baggage maar dan kunnen we naar de trein, alleen kan Ronald z'n OV even niet vinden en koopt een kaartje voor de reis naar station Duivendrecht. Bij het uitchecken daar blijkt dat bij zowel Fina als ik op Schiphol het inchecken niet goed is gegaan. OV kaart was niet voor NS had aangemeld, ja dat moet je dus net even weten. We checken wel in voor de metro en na een korte rit stappen en checken we uit en wandelen een klein eindje naar de parkeerplaats waar Ruben (collega van Ronald) de auto heeft neergezet. En dan kunnen we aan het laatste stukkie van de reis beginnen, het gaat allemaal sneller dan verwacht. Ronald wil nog even bij een tankstation de bandenspanning controleren en waar we ook even koffie kopen en ja daar liggen ook lekkere koeken met amandelspijs. Onderweg wil ik wat foto's kijken die we gemaakt hebben maar er staan maar drie foto's van de vakantie op, alledrie gisteren gemaakt in Singapore. Het toestel een aantal keer aan en uitgedaan maar zonder resultaat. Best wel teleurgesteld laat ik het eventjes, het is niet het einde van de wereld maar toch....
Laat in de ochtend rijdt Ronald de auto onze oprit op. En zijn Ronald, Herizo en Volana er ook direct met een prachtige bos bloemen om ons te verwelkomen. Ze hebben op het huis gepast de afgelopen weken, het gras is gemaaid, de post ligt op een stapeltje op tafel en de planten zien er nog fris en groen uit. Tineke en pa komen ook even aanwaaien met iets voor bij de koffie, maar dan zijn de anderen al weer weg en als pa en Tineke ook weg zijn, zijn we met z'n tweeën thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton en Fina

Nog 3 dagen en dan vertrekken we naar Australië om onze dochter Saskia (Hostelmanager in Robe, South Australia) te bezoeken die er al sinds maart 2006 verblijft. Natuurlijk maken we van deze gelegenheid gebruik om zoveel mogelijk van Australië te zien. We hebben een reisschema opgesteld en aan de hand hiervan alvast (i.v.m. hoogseizoen) binnenlandse vliegreizen, hostels en auto's geboekt.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1428
Totaal aantal bezoekers 62536

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 23 Oktober 2023

Marokko 2023

08 Oktober 2022 - 28 November 2022

Australië 2022

15 September 2019 - 22 September 2019

Marokko 2019

18 September 2016 - 27 Oktober 2016

Australië 2016

27 Augustus 2015 - 04 September 2015

Marokko 2015

10 Maart 2012 - 18 April 2012

Australië 2012

21 September 2010 - 28 September 2010

Marokko 2010

05 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Marokko 2008

28 December 2007 - 04 Februari 2008

Australie 2008

Landen bezocht: