4WD op Fraser Island - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 4WD op Fraser Island - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

4WD op Fraser Island

Door: Ton&Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

25 Januari 2008 | Australië, Sydney

23 januari 2008

We zijn om 8 uur bij Mick van het verhuurbedrijf voor het ophalen van onze Toyota 4wd. Hij zet ons met zijn tweetjes in zijn kantoortje om een dvd te bekijken over de regels van en het rijden op Fraser Island met een 4wd.
En dat s'morgensvroeg om 8.00 uur. Goedemorgen! Een aardige en een relaxte man trouwens die Mick. Na deze instructies nemen we de toyota mee, achterin ligt het kampeerpakket.
Ik start de auto, wat een geluid, het lijkt wel een bus, en wat zit je lekker hoog mooi man. We rijden met beide auto's naar het hostel om onze spullen over te pakken en de Nissan voor een paar dagen te laten staan. Op naar het Inskip point, naar de ferry.
Op het moment dat we op het strand ariveren is er nog geen ferry, even wachten dus. Na een kwartiertje komt de ferry eraan. Vreemd genoeg is de ferry leeg, en de wachtenden voor Fraser bliven wachten. Dus denk ik wat minder bescheiden 'ik jaag hem dr op'. Op de boot komt er iemand naar ons toe, blijken we op de verkeerde boot te staan.
Vaag herinner ik me dat we op een groene boot de oversteek zouden maken, en dit was inderdaad geen groene maar een witte.
Fina dikke lol, ik wat minder :s
Achteruit de ferry weer af en mij weer netjes bij de andere wachtenden geschaard. En ja hoor in de verte komt er een groene aan, Ik inmiddels wat nederig geworden, neem me voor om niet als eerste te gaan. Ik ben dus tweede en laatste, de 'wachtenden' waren dus om te genieten van het weer, de zee, het strand en die'domme ollander'.
Op Fraser rijden we eerst zo'n 20km over een verharde zand/kiezelweg voordat we het strand bereiken. We schakelen van H2 naar H4 en rijden over het strand. wat een ervaring! Fantastisch!
Na ongeveer een uur over het strand te hebben gereden, rijden we bij 'Eurong' het land in. Doel is Central station.
We schakelen van hoge gearing naar lage (H4 naar L4) en hij is klaar om de zandwegen in het bos aan te kunnen. Het is een afwisselende rit, zowel qua bos als ondergrond. Van diep uitgesleten paden met mul zand tot harde zandpaden
met veel kuilen en bobbels van o.a. boomwortels. Ons orkest :) 'the pots and pans' speelt vanuit de achterbak enthousiast mee. Gelukkig heb ik het stuur en Fina de panicbar waaraan we op die momenten goed houvast hebben want we worden regelmatig goed door elkaar geschud. We genieten met volle teugen. Door de vele bochten en hellingen blijft het spannend, wat ligt erachter?
Na een klein uur hotseknotsend door het bos te zijn gestuiterd (echt wat voor jou Tineke!) komen we aan bij Central station, waar we eigenlijk onze eerste nacht op de 'camping' (toiletten+douches) zouden doorbrengen.
We hadden van onze verhuurder een Itinerary (reisplan) gekregen maar bij het kantoor waar ze kampeerpermits verkopen konden we geen plaats boeken op Central Station omdat de benodigde website niet bereikbaar was. We moeten dus in de bush kamperen en ons eigen toilet graven oftewel shithole (volgens voorschrift 50cm diep).
Bij Central station gaan we een kleine bushwalk langs de de Wangoolba creek maken. Onderweg zien in het kristalheldere water een grote vis/aal? Ook fotograveren we een lizard en een cicade en later terug in Central Station ook nog een 80cm lange andere soort lizard. De namen komen nog wel :)
We rijden weer naar het strand waar we tegen vijven bij 'cornwell' een kampeerplekje achter de eerste duinrij opzoeken. De tent is al gauw opgezet en met de meegebrachte etenswaren is al snel een heerlijk prutje klaar. smullen maar!
Als we later in de schemer wat lopen te knoeien om een looplicht aan de praat te krijgen komt er een dingo langslopen. We schenken er geen aandacht aan zoals we van de dvd hebben geleerd. Toch wel spannend omdat er best wel veel voor gewaarschuwd wordt.
We gaan om negen uur slapen

de rest volgt, we zijn al weer door onze internettijd heen. groetjes Ton&Fina.
Het gaat heel goed met ons.

  • 25 Januari 2008 - 12:38

    Opa:

    wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebbenen hoe gaat het met je rug Fina als je zo in de weer geschud wordt?Groeten aan de goocheme Hollanders

  • 25 Januari 2008 - 13:08

    Tineke:

    Tijdens het voorlezen zag ik jullie al hobbelend in de auto..heerlijk lijkt me dat...dat is idd iets voor mij;-)
    Morgenvroeg ga ik michel knippen.Na het knippen gaan we pasta eten en dan mag ik weer aan het werk.
    Hier is alles goed, ook aan de zwaluwhof volgens hilta..die heeft er gisteravond nog heen gebeld...natuurlijk ff checken..zorg van TANTE HILTA!!hoe lief.
    Hilta en ik zitten bij pa...We hebben net patat gegeten en gaan nu een spel doen.We spreken jullie soon...
    Knuffel en lieve groeten van ons...
    Pa, Hilta, tineke

  • 25 Januari 2008 - 15:24

    Anny:

    Tjonge, jonge wat een belevenissen! Ben toch wel een klein beetje jaloers op jullie. Jullie vallen van het ene avontuur in het andere. Veel plezier verder! Dag Anny

  • 25 Januari 2008 - 20:24

    Hans Schouten:

    Hallo Ton en Fina,

    Ik ben waarschijnlijk van het lijstje met emailadressen gevan, want ik hoor niets meer. Na 17 jan houdt julie verslag bij mij op. Even nagevraagd, maar jullie zijn nog lekker onderweg en dat gaat heel goed ag ik.
    Houden zo. Er gaan al stemmen in de gemeente op om toch ook maar eens down under te gaan. Afgelopen week mijn eerste injectie in mijn kniegewricht gehad tegen de pijn en er zullen er nog vele volgen. Maar ja,ik ben over een paar nachtjes slapen al 70 jaren. Waar blijft die tijd toch. En dan lazen we nog afgelopen woensagavond: zij die geloven haasten niet. Goed he.
    Nou nog een goede voortzetting van jullie expeditie.
    Vriendelijke groeten,

    Hans Schouten
    (Marijke is voor twee weken naar Zwitser-land. Koud hoor.

  • 25 Januari 2008 - 22:03

    Saskia:

    Ha lieve pa en ma,
    Gisteren al ff gebeld en hoorde ik het verhaal, maar tis eigenlijk nog veel leuker om het te lezen, kan je beter voorstelling maken van hoe het allemaal ging met die 'domme ollanders' :P
    Kijk uit naar de rest van het verslag. Goede reis vandaag naar Sydney, bel nog wel ff.
    Knuffel,Sas

  • 26 Januari 2008 - 11:17

    Ria:

    Tjongejonge, is er nog iets wat jullie niet gedaan hebben? Dat wordt straks afkicken denk ik! Heftig hoor, hoewel zo'n reis een hele belasting voor je lijf is.Of juist het tegenovergestelde?
    De tijd zal het leren. Bedankt voor jullie mooie reisverslagen hoor.
    Veel plezier saampjes.Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton en Fina

Nog 3 dagen en dan vertrekken we naar Australië om onze dochter Saskia (Hostelmanager in Robe, South Australia) te bezoeken die er al sinds maart 2006 verblijft. Natuurlijk maken we van deze gelegenheid gebruik om zoveel mogelijk van Australië te zien. We hebben een reisschema opgesteld en aan de hand hiervan alvast (i.v.m. hoogseizoen) binnenlandse vliegreizen, hostels en auto's geboekt.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 62587

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 23 Oktober 2023

Marokko 2023

08 Oktober 2022 - 28 November 2022

Australië 2022

15 September 2019 - 22 September 2019

Marokko 2019

18 September 2016 - 27 Oktober 2016

Australië 2016

27 Augustus 2015 - 04 September 2015

Marokko 2015

10 Maart 2012 - 18 April 2012

Australië 2012

21 September 2010 - 28 September 2010

Marokko 2010

05 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Marokko 2008

28 December 2007 - 04 Februari 2008

Australie 2008

Landen bezocht: