Whitsunday sailing cruise - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu Whitsunday sailing cruise - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

Whitsunday sailing cruise

Door: Ton&Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

19 Januari 2008 | Australië, Airlie Beach

17-19 januari

Tegen 3 uur in de middag is het dan zover. We (Ton en ik) en 6 andere passagiers, kapitein David en Tricia een
leuke jonge meid van ±32 :), vertrekken voor drie dagen dus ook twee nachten voor een zeiltocht naar de Whitsundays. Wat een supermooie catamaran zeg! Best groot, jullie zien de foto's nog wel. Dit moet dan een geweldige belevenis worden. En terwijl ik dit schrijf kan ik jullie verklappen dat het inderdaad supergeweldig is want inmiddels zitten er twee dagen op.

De eerste dag:
Toen alle passagiers aan boord waren stond er op tafel al wat lekkers voor ons klaar. Vers fruit en lekkere koffiebroodjes, mmmm. Ik heb me gelijk voorgesteld aan de rest en dat brak voor mij het ijs ff ;) Tja je moet toch drie dagen met elkaar op een boot doorbrengen nietwaar. Dan is het toch wel zo leuk dat je weet met wie je de trip beleefd. Gelukkig allemaal aardige mensen.
We vertrokken dus om ± drie uur een half uurtje later dan gepland maar 'no worries'! Alles komt goed. Na een tijd te hebben gevarenzijn we voor anker gegaan. Trish was degene die voor ons natje en droogje zorgde en dat was prima. Laat in de middag serveerde ze grote garnalen met kop en staartje en een heerlijk sausje. De eerste proef want hoe eet je dit eigenlijk? Eerst maar een ff kijken en vragen en dan .... gaan met die garnalen. Eerst de kop eraf trekken, vervolgens pellen en dan dippen en eten. Spannend maar best te doen met een sausje erbij, want de garnaal zelf heeft niet zoveel smaak. Gelukkig 'we survived', ik heb er twee gehad en Ton maar liefst vier. Maar toen het avond werd volede ik me niet helemaal oke, m'n maag wat wat van streek vanwege het deinen van de boot, ja wat wil je we zitten op zee ;) Snel een tablet genomen en voor op het dek gekropen. Na een tijdje van de frisse lucht te hebben genoten zakte het gelukkig af.
Het avondeten was met zorg klaar gemaakt en stond netjes gegarneerd en wel voor ons klaar. We aten sla met tomaten, kaas, aardappeltjes en gemarineerde stukjes kip van de bbq. 't zag er heerlijk uit en dat was het ook, mjammie.
Toetje? Ja ook dat kwam erachteraan, iets van chocoladecake, vruchtjes en slagroom, mmmm! Ja ik denk wel aan m'n gewicht :) 's Avonds nog heerlijk met z'n achten achterop de boot gezeten met een lekker muziekje op de achtergrond. Helemaal geweldig.
We maken jullie vast jaloers, ik kan er niets aan doen alleen maar aanbevelen om te sparen en ook een reis 'down under' te maken.

de tweede dag:
na een lekkere nacht te hebben geslapen ('t was wel warm) en een koude douche te hebben genomen zaten we met z'n achten aan een heerlijk ontbijtje. Warme broodjes, vruchtensalade, allerlei soorten muesli/cruesli/cornflakes met melk. Glaasje sju erbij wat wil een mens nog meer! Trice je bent geweldig.
's morgens vroeg om zeven uur stond schipper Dave al weer achter zijn stuurwiel en voer een eind de zee op langs allerlei eilandjes. Op een van de eilandjes werden we met een rubberboot aan land gezet, allemaal een wetsuit mee om later mee in zee te zwemmen (dit is nodig vanwege de aanwezigheid van kwallen, zgn jellyfish). Eerst een kleinde wandeling omhoog gemaakt naar een uitzichtpunt over een prachtig wit strand en ansichtkaartblauwe zee super. De nodige foto's gemaakt en daarna de wandeling terug. Daarna nog lekker in zee gezwommen bij Whitehaven beach. Na een relaxte wandeling en wat zwemtijd werden we weer opgehaald en naar de catamaran gebracht. Waarna de boottocht weer werd voortgezet.
's middags hebben we met z'n allen gesnorkeld. Dit is echt geweldig!!! We deden allemaal een wetsuit aan en flippers aan onze voeten en een bril met snorkel op het hoofd en daar gingen we dan met z'n allen. Een goede tip, alleen door je mond ademen :) Wat je onder water ziet is echt fantastisch, visjes groot en klein in allerlei kleuren. Een soort maanvis kwam even vlak voor je bril zwemmen om te kijken wie er achter dat glas zat.
Ook zagen we heel veel verschillende soorten, vormen en kleuren koraal. Rood, blauw, beige .... soms bewoog het heel apart. Dit moeten jullie eigenlijk allemaal eens beleven. (Wiets, kunnen we niet met z'n allen naar Australie gaan als je vijftig word?)
Terug op de boot veel water drinken om de zoute smaak in je mond weg te spoelen. Trice had die namiddag een schaal met gezonde hapjes klaar staan. Tomaatjes, worteltjes, kaas en worst en selderij met een dipsausje. De meesten van ons dachten dat dit het avondeten was maar nee hoor, dit was het tussendoortje. Na ongeveer anderhalf uur stond er weer een heerlijke maaltijd klaar, vlees van de bbq en een soort stampot worteltjes met paprika en uien. En een warm broodje erbij. mmmm smullen maar weer. Het leek wel een paradijsje daar op de catamaran. Na de afwas kregen we nog een lekker stukje gebak met een custardsausje en wat slagroom. Tjonge jonge wat en verwennerij.. Dit kon ik niet helemaal meer op. gelukkig dat we geen hele week gaan, dan komt het niet helemaal goed. 's avonds ben ik wat vroeger naar bed gegaan want ik had wat last van m'n rug, die zich trouwens tot nu toe prima houdt.

de derde dag:
Na weer een warme nacht(en een douche midden in de nacht vanwege de warmte) weer aan de nieuwe dag begonnen. Ondanks de warmte slapen we best wel goed.
Weer een heerlijk ontbijt zie dag twee :)
We zijn naar West Molle island gevaren ook wel Daydream island genoemd vanwege het Daydream island resort. We zijn hier voor anker gegaan om nog eens te snorkelen. Voor het snorkelen aan voerde kapitein David de vissen, 40cm grote maanvissen. Ik heb zelf ook nog wat (ham) aan de vissen gevoerd waar Ton foto's van heeft gemaakt. Hopelijk zijn ze een beetje gelukt.
Omdat het water niet zo helder en er minder koraal was als de dag ervoor konden we maar moeilijk foto's maken. Beetje jammer, maar het snorkelen op zich was echt fun.
Na een lichte middagmaaltijd zijn we naar de haven gevaren en hebben daar afscheid van elkaar genomen. Al met al een prachtige ervaring.
We gaan nu nog even Airlie beach onveilig maken en zorgen dat we vanavond wat te eten hebben.
Morgen een lange reis voor de boeg (±715km) dus we gaan er vroeg in vanavond zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken naar 'Town of 1770'. Dit was het eerst even weer mensen, jullie zijn weer helemaal bijgepraat.

groetjes van ons beiden en we zijn het nog lang niet zat. moi.

• 19 Januari 2008 - 07:16

Saskia:

JOEPIE...met de slechte start van 'flooded' wegen naar Airlie Beach, ben ik nu erg blij dat het sailing adventure helemaal top was :D Jullie zeggen verder niets over het weer en dat is dan denk ik een goed teken! Morgen naar 1770, lekker rondcrossen op de Harley Davidsons :P Ga jullie nu ff bellen. xxx

• 19 Januari 2008 - 10:06

Ria:

Wat leuk en spannend allemaal.Jullie maken een onvergetelijke reis hoor.Het is alsof we erbij zijn. Straks nog de foto's erbij en het plaatje is compleet.
    Ik hoop dat de lange rit goed verloopt.
    Knuffel!

• 19 Januari 2008 - 13:12

Opa:

bedankt voor deze lange brief met zoveel belevenissen.Zo te lezen elke dag voor jullie een feest.Ook ik geniet mee.Alle goeds verder gewenst.

• 19 Januari 2008 - 13:19

Geert:

Prachtige verhalen! De herinneringen worden later steeds mooier. Niet meer bij anderen in bed kruipen,je weet maar nooit. Geniet er van, tjeuuu!!!

• 19 Januari 2008 - 21:47

Henk:

hey renteniers ik vraag me af zien we jullie nog terug haha super de verhalen hoor , dapper al dat schrijven en dan ook nog heeeeeeerlijk genieten erg leuk voor jullie . ga vooral met volle teugen door gr van een levensgenieter.

• 19 Januari 2008 - 22:56

Yvonne:

Geweldig leuk om al jullie belevenissen zo te volgen, dat je er nog tijd voor hebt om alles te vertellen....
    Kijk elke dag even. Hoi!

• 20 Januari 2008 - 17:50

Tineke:

Voor het weer hoeven jullie niet terug te komen..rainy days hier..euh..schrijf ik dat goed?
    Jaloers???echt niet...wat is er nu leuker dan in ons koude kikkerlandje te blijven..;-)
    Maar het is jullie van harte gegund!!
    BIG HUXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 20 Januari 2008 - 17:52

Tineke:

Jullie maken inderdaad echt veel mee...Angelo zou zeggen..'ook niet veel'
    hihiiihi

• 20 Januari 2008 - 20:40

Olegna:

Ahhh wat mooi die sterke verhalen!!! Nog geen haai gezien? Visjes van 40 cm hebben jullie gezien? Hmm met de verjaardagen worden die verhalen steeds sterker en de visjes groter dan waren het walvissen zeker die jullie hebben gezien? Hahaha,nuja geniet maar van de vakantie,ik mot mörg`n weer aant waark!! Zo heb`n je sierpeerd`n en waarkpeerd`n.

Tjeu

• 21 Januari 2008 - 08:50

Rick:

hey hey lieve mensen!

jeetje wat een belevenissen zeg! klinkt goed je idee van wiets fina haha, heb ik ook wel zin in hehe

ik wens jullie daar heel veel succes voor, en tot snel!

Liefs rick -xxx-

• 21 Januari 2008 - 15:28

Wytske:

Heejj Fien, een heel goed idee, om volgens jaar naar Australie te gaan.
    maar qua mijn eurootjes gaat dat net niet helemaal lukken.:):) dus ik moet het eerst nog maar bij Turkije houden.
    Leuk...ik geniet met jullie mee...
    maak er nog een paar fijne dagen van..het gaat langzamerhand weer aftellen worden..
    over 2 weken zijn jullie weer thuis...:(:( jammerrrrrrr voor jullie.....
    liefs van mij.

• 21 Januari 2008 - 15:31

Wytske.......:

Olga..!!
    ja die kent Ton en Fien langer dan vandaag....
    of???
    vergist ze zich, en bedoelt ze Geert???

de sterke verhalen komen wel..:P:P

• 21 Januari 2008 - 18:16

Anny:

Wat een prachtige belevenissen! Nu nog twee weken voor de boeg, hebben jullie nog meer hoogtepunten op het programma? Wens jullie verder heel veel plezier enne stuur wat van dat mooie weer deze kant op a.u.b. Dagdag

• 21 Januari 2008 - 18:24

Tante Auk & Oom Bert:

Wat een belevenissen zeg.Fantastisch!Kunnen jullie voor ons ook niet een plekje bespreken?
    We blijven jullie volgen.

Groeten uit Zenderen.