15 maart, Coober Peedy - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 15 maart, Coober Peedy - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

15 maart, Coober Peedy

Door: Ton&Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

16 Maart 2012 | Australië, Sydney

15 maart, Coober Peedy, 19:19 uur, 30°C.
We hebben vannacht redelijk geslapen, om een uur of acht werden we wakker en het was uit de zon zowaar een beetje fris (het is zo’n 22 graden). We hebben het campingtafeltje uitgeklapt en op de treeplank gezeten hebben we ontbeten. Daarna een lekkere douche genomen, tandjes gepoetst en de buren een goede reis gewenst, zij gaan richting Perth, het westen dus.
Tegen tienen verlaten we het caravanpark, gaan we tanken (diesel, diesel mout dr in.. Ronald!), of ik maar even $64 wil betalen, valt me wel een beetje tegen L aangezien we gisteren zo’n 330km hebben gereden (donatie J?). Nadat we bij de supermarkt ertegenover nog wat boodschapjes hebben gedaan draaien we rond half elf de A1 weer op, doel voor vandaag is Coober Peedy een opaalmijnen stadje.
We zien al na een half uurtje rijden een tiental Emoes die aan het grazen? zijn. Beetje aan de late kant opgemerkt dus rijden we verder, toch wel jammer was vast een mooie foto geworden maar volgens Fina komt er nog wel een andere gelegenheid. We maken genoeg foto’s maar tegen de tijd dat we inderdaad weer wat groepjes Emoes zien zijn de batterijen van de camera leeg en stom genoeg heb ik verzuimd extra batterijen te kopen. We moeten het vandaag dus verder doen met mijn mobieltje L, maar goed beter iets dan niets. Vandaag hebben we naast Emoes, (dode) kangoeroes, een Lizard (hagedis) en koeien (waarvan één dood langs de weg) en schapen gezien.
Het landschap wisselt voortdurend dan weer glooiend dan weer één gigantische lege vlakte, prachtig. De ene keer veel grote struiken en kleine boompjes even later kleine struikjes en nog meer ander groen spul. We komen langs grote meren, sommige vol water, andere die gewoon opgedroogd zijn en waarvan sommige veranderd zijn in een zoutvlakte. Bij de eerste stop zijn we vanwege de vliegen in de camper gebleven, we hebben wel antivliegenspul maar daar trekken die lelijkerds zich niets van aan (later verteld Fina mij dat het spul zo’n acht jaar oud moet zijn, ons bent zuunig hé? Hahaha, niet grappig hoor). De tweede stop is bij Lake hart, aan de randen van dit meer zijn zoutafzettingen. Ook hier van de irritante beestjes maar we hebben de vligenmaskers die we de vorige reis down under hebben gekocht oen hun werk. Na een wandelingetje downhill van tien minuten over een wit/rood, zout/zandpad staan we aan de oever en nuttigen we onze lunch en genieten van de omgeving. Sommige brokken zout zijn gewoon zo groot als keien en als ik probeer er eentje (60x30x20) doormidden te trappen blijkt het net zo hard.
Bij de derde stop op een redelijk groot terrein (ergens tussen Wirraminna en Glendambo) vraag ik Fina of zij niet even wat rondjes wil rijden om een beetje te wennen. Na een paar rondjes rijdt ze de weg op en zit ik lekker relaxed naast haar. Wat een meid he? Na een half uurtje met nog zo’n 220km te gaan neem ik het weer van haar over maar een gegeven moment worden m’n oogjes wat zwaar, wisselen we weer van plaats en ga ik een klein half uurtje slapen. Daarna rijdt ik de laatste 100km naar ons einddoel. Dat we Coober Peedy naderen zien we aan de vele heuveltjes waar al of niet succesvol naar opalen is gezocht. Coober Peedy zelf is een gat. Bij het tankstation maar weer bijvullen, oeps de teller blijft maar lopen en stopt pas bij 65 liter oftewel $111, ja zo kan ie wel weer. Koelwater en olie gelijk ook maar even gecheckt maar alles is ok.
Als we bij de kampplaats voor vannacht aankomen, het Oasis Tourist Park, krijgen we door een jonge gezellig babbelende Australiër onze plek toegewezen. Nadat we ons geïnstalleerd we het met liefde door Fina bereidde avondeten (aardappeltjes met Broccoli en gehaktballen). Daarna gaan we nog even lekker ploeteren in de pool, (10m doorsnee) gesitueerd in een soort tank. Er is geen licht aanwezig en dus aardedonker maar wij hebben een zaklantaarn en dat wil ook best zo. Romantisch hoor :).
Heerlijk verfrist drinken we nog een bakkie koffie, ik ga met de blog bezig en Fina doet de was, schrijft wat kaartjes en noteert de uitgaven van gisteren en vandaag, we moeten toch maar een beetje de vinger aan de pols houden. Één van de redenen dat de morgenvroeg niet de Opal mining tour gaan doen, ’t kost $38 pp en op dit moment hebben we het er niet voor over. Er komenen nog wel meer extra uitgaven voor leuke dingen.

We gaan slapieslapie doen, trusten.

  • 16 Maart 2012 - 06:20

    Saskia:

    Hahahaha, 8 jaar oude anti-vliegen spul: hollanders op reis :P Leuk dat het touren zo relaxt gaat en het vinden van camp-sites ook. Mama ook al achter het stuur gezeten, leuk! Heb al een plaatje in mijn hoofd hoe het eruit ziet jullie 'on the road' maar laad die batterijen maar op en neem maar goed veel foto's! Beetje jammer inderdaad dat petrol hier aardig duur is.. Gelukkig hebben jullie nog maar 2185 km te gaan ;) Ik ga jullie maar eens ff bellen, het is daar alweer na 5-en dus denk dat jullie misschien - gokje - in Ghan aangekomen zijn? Ik ga er in elk geval in dat jullie de border naar NT zijn gepasseerd. Hoe is het weer in de woestijn?? Internet zegt 29+zon+regen...? Nou tot zo aan de foon :) xx

  • 16 Maart 2012 - 08:23

    Ria:

    Wat een reisverhaal, Ton je kan zo schrijver worden. Ik zie uit naar het vervolg. Hou jullie goed met al die insecten, en Fina toppy dat je daar in een camper durft te rijden, links dus...

    Een "koele" pakkerd van mij, liefs Ria

  • 16 Maart 2012 - 10:02

    Brunhild:

    Wat heerlijk al die verhalen!! Ik reis gezellig mee en wordt er helemaal relaxd van:) Lekker goedkoop voor mij;)) Alhoewel echt lekker toeren met zo'n camper mij ook wel wat lijkt! Wat zullen jullie veel zien en uiteraard lekker veel beleven. Ben nu al benieuwd naar alle foto's en de 'life' verhalen - maar dat duurt nog wel even...
    Voorlopig maar een goede reis verder, blijf genieten!! en ik kijk weer uit naar meer verhalen:)
    Kus vanuit Zwolle - vandaag hier wat grijs, Myrte ziek thuis en oppassen op Josiah - dus nationale kinderdag;) ToedelsXXX

  • 16 Maart 2012 - 13:03

    Alice Drenth:

    zo het gaat daar prima zo te lezen.
    Ja en zo,n huisje op wielen is gezellig he fina ik noem mijn caravan ook altijd mijn poppenhuisje.
    Fijn dat het zo goed gaat op de vliegen na dan.
    Ja jammer dat de diesel zo duur is ,maar het benzine in Nederland wordt ook al aardig aan de prijs.
    Geweldig om jullie reis verslag te lezen
    gisteren hebben wij ook even kunnen genieten van de zon maar vandaag is hij al weer weg.
    groetjes


  • 16 Maart 2012 - 13:04

    Kade 150:

    Hallo globetrotters,ook ik reis met jullie mee.De plaatsen die jullie bezocht hebben staan ook in mijn atlas al is CooberPedy volgens Ton een gat er is in die plaats ook een vliegveld.Wat is de volgende overnachtingsplaats?Kalgera of Erlunda ?Als het deze plaats is dan hebben jullie deze dag meer dan 400 km gereden.Op de kaart zie ik maar 1 grote verkeersweg en slechts een paar kleine plaatsen.Is de streek half woestijn? Goede reis verder. Hartelijke groeten pa

  • 17 Maart 2012 - 09:13

    Henk:

    hey levensgenieters wat een leuke verhalen zeg, het is erg leuk om elke morgen even jullie verslag te lezen. geniet er maar lekker van en as aan t end van de raise de gedbudel leeg is dan kom je mor bie mie eem eten hor haha gr van die aandere leemsgenieter

  • 01 April 2012 - 16:47

    Teda:

    ik kan goed koken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton en Fina

Nog 3 dagen en dan vertrekken we naar Australië om onze dochter Saskia (Hostelmanager in Robe, South Australia) te bezoeken die er al sinds maart 2006 verblijft. Natuurlijk maken we van deze gelegenheid gebruik om zoveel mogelijk van Australië te zien. We hebben een reisschema opgesteld en aan de hand hiervan alvast (i.v.m. hoogseizoen) binnenlandse vliegreizen, hostels en auto's geboekt.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 63695

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 23 Oktober 2023

Marokko 2023

08 Oktober 2022 - 28 November 2022

Australië 2022

15 September 2019 - 22 September 2019

Marokko 2019

18 September 2016 - 27 Oktober 2016

Australië 2016

27 Augustus 2015 - 04 September 2015

Marokko 2015

10 Maart 2012 - 18 April 2012

Australië 2012

21 September 2010 - 28 September 2010

Marokko 2010

05 Oktober 2008 - 11 Oktober 2008

Marokko 2008

28 December 2007 - 04 Februari 2008

Australie 2008

Landen bezocht: