18, 19 en 20 oktober, Redlynch-Cairns-Murwillumbah - Reisverslag uit Murwillumbah, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 18, 19 en 20 oktober, Redlynch-Cairns-Murwillumbah - Reisverslag uit Murwillumbah, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

18, 19 en 20 oktober, Redlynch-Cairns-Murwillumbah

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

21 Oktober 2016 | Australië, Murwillumbah

18 oktober Redlynch-Cairns-Murwillumbah

We worden voor de laatste keer in deze camper wakker. Ik word wakker met een ander gehoor, m'n oren zitten dicht maar dat zal in de loop van de dag vast wel overgaan.
We hebben geen haast, we moeten om tien uur vertrokken zijn da's alles. Maar eerst douchen en scheren, daarna in alle rust ontbijten. Na het ontbijt ruimt Fina de kastjes inclusief koelkast leeg en gooit wat nog over is aan etenswaren weg, best wel lastig maar ja we kunnen het niet meenemen. Gisteren heb ik bij de receptie een unster opgehaald om te kijken waar we zaten qua gewicht (19 kg) dus gaan de (on)nodige dingen in de koffer en andere in de rugzak. Nadat ik het toilet geleegd heb zetten we de camper op een andere plek neer waar we ons afvalwater kwijt kunnen en spoel het systeem door met wat emmers water. En omdat ik inmiddels behoorlijk bezweet ben ga ik daarna om tien voor tien nog ff douchen. Om drie minuten over tien melden we ons af bij de receptie en gaan op weg naar Cairns. Het is erg druk in het centrum, niet zozeer veel verkeer bij de weg maar alle parkeerplekken lijken bezet te zijn. Het zijn hier allemaal hotels en wat ik graag wilde zien, cafe's en eettentjes, zijn hier niet, het is allemaal sjiek de friemel. Maar niet ver van een information point vinden we een plekje, we betalen voor drie uur $3,60 (ongeveer €2,50), wat voor ons natuurlijk belachelijk goedkoop is. Pfoei wat is het hier heet, het is zaak in de schaduw te blijven. Bij het information point geven ze ons een plattegrond en geven twee plekken in de stad aan die suitable voor ons zijn. De Esplanada en Marina met uitzicht over zee en de Botanical Gardens. We zijn maar drie blocks van de Esplanada en daar gaan we dus eerst heen. Er is hier een ruime keus wat het ook wel weer moeilijker maakt maar we gaan ergens zitten en geen koffie dit keer maar een smoothie. Kijkend naar het verkeer en de passerende mensen en genietend van de smoothie begint op een gegevend moment de muziek die, zoals ik nu hoor meer dreunt dan dat het een melodie is, mij behoorlijk te vervelen. We stappen na ruim een uur op en rijden via een omweg naar de Botanical gardens omdat de navigatie ons ergens wil laten inslaan waar een 'road closed' is. Hier wandelen we wat door een mooi boomrijk park. Op een plattegrond zien we ergens een restaurant vermeld staan en daar nemen we koffie met voor Fina chocolate cake en voor mezelf cheese cake erbij. Aangezien we op tijd de camper willen inleveren om ook op tijd op het vliegveld te zijn stappen we na een half uurtje op. Via een boardwalk lopen we door een stukje tropisch regenwoud richting de camper.
We moeten nog tanken en nadat we dat gedaan hebben melden we ons bij Appollo. Hier zijn we snel klaar, we melden nog wat dingen die volgens ons niet correct zijn/werken, wat erg gewaardeerd wordt, en wachten dan op de taxi die voor ons opgeroepen is.
Bij het vliegveld aangekomen is het inchecken ook een fluitje van een cent, ze vragen om een id met foto en die hebben we gelukkig beide bij ons. We hoeven niet lang te wachten en dan kunnen we gaan boarden, het is nu buiten best aangenaam, we moeten bij de achterkant instappen en als Fina op de trap staat neem ik even een foto van haar en nog even een kort filmpje rondom. Dit wordt niet gewaardeerd, het schijnt verboden te zijn. Nou ja, ik heb m'n filmpje maar zonder was ook prima geweest.
We hebben een rustige, twee uur durende vlucht en komen volgens afspraak om kwart voor zeven in Brisbane aan. Langs de aangegeven route lopen we naar de aankomsthal en door naar de bagagehal. We hoeven niet al te lang wachten en als we onze spulletjes bij elkaar hebben gaan we naar de Hertz balie een tiental meters verderop. We kiezen een Toyota Rav 4 en zorgen dat alle papierwerk klaar is, Ronald hoeft straks (omdat hij ook chauffeur is) alleen maar z'n krabbel te zetten. Dan gaan wij naar buiten naar een koffiestalletje en bestellen het gebruikelijke met een sausage roll. Als Ronald en Marijke arriveren gaan we naar de car rental en na de krabbel van Ronald gaan we op zoek naar de Toyota. We gooien de boel achterin en ik rij het stuk naar Murwillumbah, het gaat voorspoedig en rond elf uur plaatselijke tijd (New South Wales heeft zomertijd en Queensland niet) arriveren we op de Haven farm.
Saskia heeft ons een warm welkom bereid, heeft allemaal waxinelichtjes aan en de houtkachel geeft een lekkere warmte af. Bovendien zijn de bedden opgemaakt dus we kunnen als we willen direct naar bed maar dat doen we pas na wat verhalen over de afgelopen drie weken te hebben gedeeld.

19 oktober, Murwillumbah

Vandaag uitgeslapen tot een uur of half tien, het beloofd weer een zonnige dag te worden. We doen het rustig aan, zitten wat te lezen of te kletsen. Op zoek naar m'n ereader, niet in de trolley die we hier hadden achtergelaten. Uiteindelijk blijken we hem wel de hele tijd bij ons gehad te hebben, op een of andere manier issie nog onder de bodemplaat van de rugzak terecht gekomen. En dat is niet de beste plek want de ereader doet in eerste instantie helemaal niets. Na een tijdje in de zon gelegen te hebben is er beeld, schijnbaar is het display gescheurd, want een deel van de tekst wordt wel weergegeven en een ander deel niet.
Saskia komt aanlopen, Garth ligt op bed want hij heeft weer een behandeling gehad om een bepaalde rugwervel in de juiste positie te krijgen en z'n lichaam protesteert behoorlijk. Hevige hoofdpijn en overgeven, maar zegt ie later, de hersteltijd wordt wel steeds korter wat natuurlijk positief is.
We eten gebakken brood dat in melk en geklopt ei is gedoopt. Smaakt best goed. Daarna hangen we nog wat rond, proberen of we de ereader toch nog goed krijgen, we krijgen hem open en daar blijft het dan bij. Afgeschreven. Het hoesje met led lampje geef ik aan Marijke en ik zie wel of ik nog weer eens een ereader koop.
Marijke heeft vanmiddag een afspraak met een kenesiologist. Wij gaan met twee auto's op pad. In Cabarita gaan we bij een eettentje aan voor fish and chips en een salad. Daarna rijden we richting strand, Ronald parkeert hier de auto, Saskia en Marijke gaan door naar Tweed heads waar Marijke haar afspraak heeft en wij wandelen naar het strand. Een mooi breed leeg strand, het waait een beetje en er zijn mooie golven. Alleen in de verte zien we wat mensen, vooral surfers denk ik. We zien in elk geval een paar keer iemand een mooie surf pakken.
Als we zo naar de zee kijken met de voeten in het water, zien we een zeil aan de horizon en ineens vanuit ons gezichtspunt gezien, er vlakbij een pluimpje, walvissen? Ja hoor en ze komen dichterbij, we zien een keer een Humpback (Bultrug) een sprong maken en daarna diverse keren dat ze met de flippers op het water slaan. Wat een mooi gezicht, je zou willen dat je nu een bootje tot je beschikking had....
Dan wordt het tijd om boodschappen te gaan doen en we rijden naar Murwillembah waar we bij Coles de meeste boodschappen voor het avondeten doen. Dan nog even naar de organic butcher voor een aantal kip en rundvlees schnitzels.
Thuisgekomen gaat Ronald aan de slag om de tipi weer op te zetten. Als Saskia en Marijke terug zijn, gaat laatstgenoemde met Fina bezig om ons een maaltijd te bereiden die we ons met z'n zessen goed laten smaken. Het is gezellig zo met z'n allen om tafel, verhalen vertellen van de afgelopen drie week en praten over allerlei andere onderwerpen die ter sprake komen.
Als Garth en Saskia naar huis zijn gaat Fina naar bed, zoeken Ronald en Marijke hun slaapspullen bij elkaar en gaan in het duister naar hun onderkomen voor de nacht.
Ik zit nog een tijdje bij de kachel te lezen in een boek dat ik van Saskia te lezen heb en als het lezen moeilijker wordt zoek ik ook m'n matras op. Lekker slapen.

20 oktober, Murwillumbah

Ook vandaag, anders dan in de camper slapen we uit. Tenminste, tegen negen uur ga ik eruit en Fina blijft nog een uurtje liggen. We lezen wat, praten wat en hebben tegen elf uur ontbijt, yoghurt met muesli en jam. Dan gaan we op pad, we zijn in de eerste week naar Rainforest café gegaan die toen gesloten was, vandaag is een donderdag en dus is het café open. We bestellen koffie en nemen er ieder iets anders bij, ikzelf neem warme appeltaart met ijs. We zoeken ons een mooie plek uit, direct aan de rivier gelegen. En als de taart/cake gebracht wordt en even later de koffie, in mijn geval een lekkere grote mok flat white met een extra shot of coffee, genieten we van het alles, de omgeving, de temperatuur en natuurlijk van dat waar we met z'n vijven zestig dollar voor hebben betaald.
Het is hier heerlijk toeven en we nemen er alle tijd voor, maar dan gaan we toch weer op huis aan. Fina en Marijke gaan creatief doen, Marijke aquarelleren en Fina gaat een mok bestippelen, aboriginal style. Ik ben af en toe met het verhaaltje bezig en kijk zo nu en dan even bij de meiden. Dan komt Saskia met de lunch voor vandaag en zitten we gezellig buiten, het is bewolkt met nu en dan zon, dus niet zo brandend heet. Garth komt er ook bij staan (blijft liever staan i.v.m. z'n rug) en we praten over van alles en nog wat.
Rebecca komt aangelopen en komt er ook bij zitten. Ze gaat samen met Saskia en Marijke naar yoga. Ronald gaat straks naar Brisbane om een vriend op te zoeken die hier woont en werkt en waar hij vijf jaar geleden een bedrijfje 'Rope It' mee heeft gehad. Dus de ouwetjes hebben straks het rijk alleen. Ronald gaat en als ouders zwaaien we hem natuurlijk uit. En dan zitten we een tijdje met z'n beiden. Fina met de derde mok inmiddels, en ik aan het tikken. Garth komt op een gegeven moment met nasi, of we ook willen, en dat willen we. Terwijl we zitten te eten komen Saskia en Marijke thuis en zij zitten later met een kommetje havermoutsepap bij ons aan tafel.
Later op de avond, Garth is al lang en breed vertrokken, spelen we een spelletje Bonanza, dat ik, misschien wel voor het eerst, win. Dan gaat ook Saskia naar huis 't inmiddels tien uur. Marijke is nog even aan het aquelleren, hier is ze echt goed mee. Fina pakt haar mok weer en zet nog wat aboriginal style stippen en zit lekker voor de kachel de laatste regels te tikken. Weer een mooie dag voorbij.

• 03 November 2016 - 10:06

Saskia:

Joehooe...inmiddels zijn jullie al weer een week thuis maar ik lees nog ff lekker bij van hoe jij de laatste week van Australia beleeft hebt pap :)