21 maart, Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 21 maart, Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

21 maart, Alice Springs

Door: Ton&Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

24 Maart 2012 | Australië, Alice Springs

21 maart, Alice Springs
Vandaag geen rijdag maar een gewone vakantiedag, dus lekker rustiag aan en we zien wel wat we doen en waar we uitkomen. Na het ontbijt gaan we even over negenen op pad, we rijden door het West Mac Donnell National Park en onze eerste stop is Simpsons Gap. Een kloof met een bijna droge rivierbedding. Het is hier prachtig, sereen. Als we hier vanmorgen vroeg waren geweest hadden we misschien de zwarte rots waiibi’s kunnen zien. Maar ook zonder dat is het zeer de moeite waard, het is er zo heerlijk stil alleen maar onderbroken door vogels die de steile wanden van de kloof bevolken. Hier blijven we een tijdje genieten en als we de camper weer opzoeken hebben we beide het idee dat we al genoeg moois voor vandaag hebben gezien. We gaan die 100km naar Glen Helen wat ons betreft niet rijden. Omdat het tegen elven is en we dus nog genoeg tijd hebben rijden we naar de Standley Gasm. Ook dit is een kloof en ook weer mooi maar op een andere manier dan Simpsons Gap, veel ruiger. Het pad loopt door een droge rivierbedding maar dit keer eentje vol met voor het merendeel zwarte rotsen veroorzaakt door een grote brand heel lang geleden. Het is dus uitkijken waar je stapt. Het is vooral voor Fina oppassen omdat ze een zwakke enkel heeft en we willen onze vakantie niet bederven door een verzwikte enkel of erger. Aan voor ons het eind van de kloof, we mogen dan niet verder, is de ruimte tussen de steil oprijzende wanden maar een paar meter.
Als we weer bij het beginpunt zijn drinken we iced coffee en besluiten dat het welletjes is. Tegen twee uur zijn we weer terug op de camping en gaan we even verkoeling zoeken in het zwembad. Daarna gaan we bij een Wollworth shopping mall boodschappen doen voor de komende dagen. Als we met het karretje naar de uitgang lopen ziet Fina een kledingwinkeltje, ik stel voor de boodschappen naar de camper te brengen en dan kan zij intussen even ongestoord rondkijken. Als ik weer terug ben heeft ze iets leuks uitgezocht en ik zoek driftig mee. Twee jurkjes en een topje(setje) later gaan we weer terug naar de camping. We zien dat er op de plek tussen ons en de toiletten een stel met een 4wd campervan is neergestreken. Wij gaan weer even lekker het zwembad in en als we uitgepoedelt zijn en ons weer aangekleed hebben vertelt Peter de buurman ons dat onze buren dutchies zijn uit ‘the north of holland’. Dat kunnen dan friezen of Groningers zijn, het is een stel (Bart en Ellen) uit Nieuwolda, grunningers dus.
Ze hebben hun vakantie erop zitten en vliegen vrijdag vanaf Alice Springs naar Adelaide voor een kort familiebezoek en vliegen dan door naar huis. Ze zijn laaiend enthousiast over de 4wd vakantie. We moeten straks even een paar foto’s bekijken. Peter is jarig vandaag en daarom nodigt Fina hem uit om met ons een hapje mee te eten. Fina gaat aan de slag en een tijdje later zitten we gedrieën lekker te smullen. Voor mij een wijntje erbij van gisteravond. Peter heeft bier en voor Fina een spätlese, heeft peter speciaal voor haar gekocht. Na het eten komen de andere buren er gezellig bij en laten ons wat foto’s zien. Op het kleine schermpje is het lastig kijken maar ‘off road tracks’ vol met water geeft je een idee. Het ziet er heel anders uit dan de ‘sealed roads’ waarover wij ons voortbewegen. Ik vind het wel heel stoer en je komt nog eens ergens. Dorpjes van twintig inwoners of zelfs minder met een plaatselijke pub waar de helft van de bewoners ’s avonds aanwezig is. Vast komen te zitten in de blubber en je er toch weer uit weet te werken. Ze hebben heel wat te vertellen maar om negen uur gaat Peter naar z’n vouwwagen want hij wil morgen vroeg vertrekken. Het is voor Bart en Ellen ook het sein om te gaan en wij zitten nog eventjes in de camper want Fina heeft het gehad met buiten zitten, Niet vanwege de vliegen of mosquito’s maar om de 4cm grote kakkerlakken die her en der over het grasveld lopen. Als ik later naar het toilet ga dan merk ik (hoor ik) dat er in elk geval eentje maat 47 niet heeft overleefd.
Wij gaan slapen want wij willen niet veel later dan Peter morgen richting Renners Spring vertrekken.

• 24 Maart 2012 - 09:53

Saskia:

Ben benieuwd naar de foto's van de Mac Donnell Ranges, heb er zelf met een ballonetje vol lucht over gezwoven maar om er midden in te staan lijkt me ook helemaal super!! Klinkt als een lekkere relaxte vakantie dag met een feestje aan het eind, leuk leuk! Ok...volgende verhaaltje kom maar op! :D

• 26 Maart 2012 - 16:45

Kade 150:

Hallo mensen van een goed leven.De laatste 4 verhalen heb ik gelezen en voorgelezen,maar wil deze verhalen nog eens op mijn gemak doornemen. Zeker leuk mensen uit Groningen te ontmoeten daar dan konden jullie voor de verandering Nederlands of Gronings praten .Kakkerlakken?wat een vreemde naam voor die lieve diertjes die daar in het wild rondlopen ,een voordeel ze steken of prikken niet.Nu het volgende verhaal.