27 en 28 november, Thuisreis - Reisverslag uit Stadskanaal, Nederland van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 27 en 28 november, Thuisreis - Reisverslag uit Stadskanaal, Nederland van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

27 en 28 november, Thuisreis

Door: Ton en Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

15 December 2022 | Nederland, Stadskanaal

27 november

Fina is er vanmorgen al half zeven uit en omdat ik toch niet meer kan slapen ga ik een uur later uit bed en trek na een frisse douche de gisteren klaargelegde kleren aan. Saskia is bezig om een uitgebreid ontbijt te maken en daarvan zitten we later met z’n viertjes van te eten. Keith heeft beter geslapen en is ook weer wat meer aanwezig. Na het ontbijt nog even tandenpoetsen en gaan deze laatste items in de trolleys en breng ik deze naar beneden waar ik de koffer al eerder deze morgen neer had gezet. Fina gaat met Sheba aan de wandel en ik help Saskia met schoon beddegoed het bed op te maken. Om tien uur drinken we nog koffie en hebben we er vers gemaakte tompouchen bij. De ingrediënten heeft Saskia een paar maand geleden tijdens de Dutch week bij Aldi gekocht. We willen een relaxte thuisreis en zodoende vertrekken we op tijd en dat is even over half twaalf en een klein uur later zet Keith ons netjes voor de vertrekhal af. Binnen staat op de borden aangegeven dat we bij P moeten inchecken. We staan ergens bij B en C en kunnen het alfabet tot de O waarnemen, daarna maakt het gebouw een knik en dus zal P om de hoek zijn. Maar ja da’s nou weer een logica die hier niet opgaat, want als we rustig die kant op wandelen blijkt dat er na de O geen P komt, er komt geen enkele letter meer. Saskia vraagt even bij een balie en het blijkt dat we naar A moeten en dan wat verder het gebouw in, daar is de P. En hier krijgen we onze boardingpassen, zowel die naar Singapore als die van Singapore naar Amsterdam. Keith heeft de auto inmiddels weggezet en met z’n vieren gaan we even ergens zitten. We nemen een sapje en de meiden delen een snack. Ik heb genoeg aan m’n sapje want het ontbijt ben ik nog niet vergeten. Het is half twee als we in een lange rij wachtenden richting departure gaan staan en hier nemen we met een brok in de keel en wat waterige ogen afscheid.

We staan nog niet zo lang in de rij als mensen achter ons vragen of we ook naar Bali gaan. Nee dus, en dan zie ik dat deze lange rij wachtenden richting departure achter een pilaar naar rechts ombuigt naar wat blijkbaar de check in naar Bali is. Bij de ingang naar departure kunnen we nadat even gecontroleerd is of we wel boardingpassen hebben, gewoon doorlopen en sluiten we ons aan bij de rij voor bagagecheck en daarna de automatische paspoortcontrole. Het gaat op rolletjes en we wandelen op ons gemak naar Gate 9 zoals op de borden aangegeven staat, op onze boardingpass staat Gate 14A. Bij de gate zoeken we een plekje op en pak ik m’n laptop en probeer iets van m’n aantekeningen te maken. Fina vraagt voor de zekerheid toch nog maar even aan een paar medepassagiers of zij ook naar Singapore vliegen. Gelukkig wel. Iets voor drieën kunnen we gaan boarden en staan we in de lange rij medepassagiers. Het blijft verbazen dat er zoveel mensen in een vliegtuig passen en het toestel met al die passagiers en hun bagage toch van de grond komt. Maar voordat dat werkelijk gebeurt zijn we een dik uur verder want we hebben vertraging, iets met teveel vliegtuigen die binnenkomen. Om kwart over vier komen we in beweging en gaan we de startbaan op en om 16:22 zijn we airborne. Ik heb inmiddels dan al een halve film gezien. Acht uur en een paar Koreaanse films later landen we op Changi Airport, Singapore.

Aangezien we onze boardingpassen in Melbourne al hebben gekregen hoeven we nergens heen, we strijken neer bij Starbucks en nemen we alle tijd voor een cappuccino en wat later een ham[e-38]kaas croissant. Hiervandaan hebben we zicht op de bordenmaar voorlopig is nog niet bekend naar welke gate we straks moeten. In eerste instantie denken we met de Skytrain naar terminal 3 te moeten maar dat is een andere airline operator die wat eerder naar Amsterdam vertrekt.

Ik probeer wat achterstand in de verslaglegging in te halen maar ben er met mijn hoofd niet helemaal bij, het werkt ook niet mee dat ik ook hier net als de laatste week in Melbourne geen internetverbinding met m’n laptop tot stand kan brengen. Als we op een gegeven moment zien dat achter vlucht KL0836 Gate 32 op de borden staat ga ik op zoek naar waar die zich bevindt en die heb ik snel gevonden, is maar een paar minuten van Starbucks verwijderd.

We verplaatsen ons naar D32, en zitten hier rustig te wachten op wat komen gaat, er zit een aantal stoelen een Nederlander die te luid aan het bellen is maar gelukkig net ver genoeg weg om hem wat te kunnen negeren. Zou zo iemand niet snappen dat het voor medepassagiers vervelend is om mee te moeten luisteren? Of zou het zo zijn dat hij vindt dat iedereen moet horen hoe goed z’n engels wel niet is. We kunnen naar de boardingruimte maar daarvoor moeten we eerst nog weer door een veiligheidscheck. Degene die ik tref is aardig gestressed, laptop uit de tas die ik al open had nee nee nee niet de ipad, schoenen uit doen en als ik rustig aanstalten maak om ze uit te doen zegt iemand bij de bodycheck dat het niet hoeft. Enfin zonder problemen komen we door de check en kunnen nadat onze tickets zijn gecontroleerd een plaats zoeken in de boarding ruimte. En ook nu weer verbazen we ons over het aantal passagiers die met ons meevliegen naar Amsterdam. Het boarden gaat vlot, dit vliegtuig heeft een 3-4-3 configuratie en ik zit aan de linkerkant aan het gangpad. Naast Fina zit bij het raam een jongeman uit Singapore waarvan we later begrijpen dat hij voor een watermanagement conferentie in Bilbao, Spanje moet zijn. De vlucht vertrekt met wat vetraging en ik zoek m’n eerste film op. Op een gegeven moment vraag ik me af of we nog niet vertrokken zijn, net als haar buurman slaapt Fina ook dus die vraag ik maar niet, het is donker buiten en dat levert ook geen informatie op. Dus maar even op het scherm op zoek naar flight status, het blijkt dat we al op 6 km hoogte zitten. Je merkt eigenlijk niet dat je in de lucht zit en op een paar momenten na blijft het de hele vlucht zo. Op tijd 8:25 landen we en als we weer verbinding hebben begrijpen we dat marijke anderhalf uur vertraging heeft en dus kunnen we op ons gemakkie onze bagage ophalen en zoeken we een plekje bij Starbucks voor je raadt het al, cappuccino. Een half uur later, iets voor tienen is Marijke er en is er een hartelijke begroeting. Fijn om ook deze dochter weer in je armen te kunnen sluiten. We gaan nadat ook Marijke iets te drinken heeft gehad naar de auto, bij de betaalautomaten voor parkeren lopen we door want Marijke heeft geen kaartje. Het blijkt dat je nu ook gewoon je met je bankpas aan en af kunt melden en er dan automatisch afgerekend wordt.

We gaan op weg naar huis ook nog bij Jan en Teda aan voor een broodmaaltijd, lekker en altijd gezellig en goed toeven bij Jan en Teda. Tot onze verrassing komt Jan van der Berg, een oude bekende, aanwippen. Dan door naar huis waar tegen drieën Marijke de auto op de oprit neerzet. Er wacht ons een verrassing, natuurlijk waren we nieuwsgierig naar het resultaat van het schilderwerk en we hebben dat ook wel deels op de foto’s kunnen zien maar da’s toch anders dan het in het echt beleven. Wat is het licht geworden en netjes! Maar de echte verrassing is het schone opgeruimde huis, het gemaaide gras, de boeketjes bloemen. En dat hebben we aan Hilta te danken, een zus uit duizenden. [e-1f600]

Als Marijke tegen vieren richting Groningen vertrekt zijn we weer met z’n tweeën, we zijn thuis.

• 16 December 2022 - 12:12

Jaap:

Bedankt voor je nauwkeurige verslaggeving, Ton. Temeer omdat het je heel wat hoofdbrekens heeft gekost. [e-1f61c]