23 en 24 november - Reisverslag uit Wantirna, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 23 en 24 november - Reisverslag uit Wantirna, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

23 en 24 november

Door: Ton en Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

12 December 2022 | Australië, Wantirna

Woensdag 23 november

Vanmorgen om een uur of acht hebben we ontbeten, het was een Nederlands ontbijt met laat of vroeg paas/kerstbrood, warme bolletjes, beschuit en beleg als hagelslag, jam, chocopasta en kaas. Er waren wafels in de vorm van hartjes en Fina heeft oma brood gebakken maar die is niet goed gaar, dus die laten we eerst even voor wat het is. Het is lekker en gezellig met z’n vieren. We maken ons ons rustig klaar want vandaag is het plan om met de bus en de trein naar het centrum van Melbourne te gaan waar zich de National Gallery of Victoria en de Botanical Gardens bevinden. We zijn op tijd voor de bus en ruim een uur later stappen we uit op het Flinders Street Station en wandelen we over de brug over de Yarra River richting de Gallery maar eerst gaan we nog even een bakkie doen. En daarna wandelen we de honderd meter naar de ingang van de Gallery die gekenmerkt wordt door een enorme glazen wand met stromend water wat een heel mooi effect geeft.

In deze Gallery hangen opmerkelijk veel oudhollandse kunstenaars. Maar vooral een item van conceptual art is me bijgebleven. Het zijn iets van 180 over zes panelen verdeelde stellingen. Beginnend met B en eindigend met Y, per paneel wel alfabetisch gerangschikt maar de panelen zelf hangen in de volgorde 1,5,2,4,3,6. Of ik dit als art zou willen bestempelen? Weet ik niet, maar het zet je zeker wel aan het nadenken en dat is natuurlijk ook een van de doelstellingen van kunst, om te prikkelen.

Naar de Gardens zijn we uiteindelijk niet geweest want het weer is wat minder geworden, het regent een klein beetje en dat is gewoon niet het goede weer om van die veelheid aan planten, struiken en bomen in een mooi ontworpen landschap te genieten. Dus gaan we huiswaarts, met een koffie on the go stappen we weer op de trein naar Ringwood station waar we ook nu weer een prima aansluiting met de bus naar Wantirna hebben. Rond half zes zijn we weer thuis.

Keith houdt zich bezig met het avondeten, de stamppot van gisteren aangevuld met kip. We eten met z’n allen want Levi z’n basketball training gaat niet door. Na het eten ga ik bezig met het beschrijven van de laatste dag op Tasmanië. Fina stelt voor om een film te kijken en het wordt ‘King Richard’. Over de familie Williams, waarvan vader Richard al voor de geboorte van de meisjes Venus en Serena een plan had geschreven met daarin uitgestippeld hun tenniscarrière. Keith verrast ons tijdens de film met een bowl ijs met warme wafels. Tegen half twaalf gaan we naar bed.

Donderdag 24 november

Als ik niet zo heel vroeg m’n bed uit ben is Keith al weg om boodschappen te doen en ik vermoed dat ie ook iets voor mij meebrengt. Ik had gisteren Saskia al laten weten dat ik voor vandaag een taartje bij de koffie wil want we zijn vandaag 44 jaar getrouwd. Ben benieuwd of Fina eraan denkt, bij de broodmaaltijd van vanmorgen laat ze in elk geval niets blijken.

De meiden gaan squashen, Kathy die er de vorige keer ook bij was kan niet omdat haar partner covid heeft en aangezien mijn rechterschouder een tijd behoorlijk pijnlijk is geweest na de eerste keer squashen laat ik het aan mij voorbijgaan.

Terwijl de sportievelingen weg zijn wandel ik de paar honderd meter naar het plaatselijke winkelcentrumpje waar ik bij Bakers Delight waar ze geen taart hebben maar wel tart (luxe koeken), zes van die tarts koop. Waarschijnlijk was ik niet duidelijk genoeg richting Saskia geweest maar dit is ook prima.

Saskia en Fina komen thuis met een fles Moscato Rosa voor Fina en een mooie bos rozen voor ons beiden. Saskia had Fina verteld dat ze wat bij de Aldi moest halen omdat Keith wat vergeten was en de auto zo geparkeerd dat Fina geen zicht had op wat ze uit de winkel mee zou nemen. In de auto Fina verrast met de bloemen en de wijn, Fina had geen idee. [e-1f600]

Bij de koffie hebben we gevulde koek, de tarts komen later aan de beurt.

’s Middags gaat Fina even rusten want deze vakantie vraagt best wel wat van haar, iets om de volgende keer dus goed rekening mee te houden. Aangezien we toch met z’n tweeën zijn haalt Saskia een doos tevoorschijn met daarin een klein naaimachientje die ze een jaar geleden heeft gekocht en die het volgens haar niet doet en dus wordt deze uit de doos gehaald en aangesloten. Misschien ligt het aan m’n technische handen maar hij doet het gewoon en als Saskia na enig gepruts met naald en draad een proeflapje onder de slede zet doet het speelgoedmachientje met het nodige steunen en zuchten precies wat het doen moet. Fina is inmiddels weer bij kennis en gaat in haar uppie een wandeling maken, lekker even het hoofd leegwandelen.

Ik heb een mail van de KLM ontvangen die ons erop attent maakt dat we zondag gaan vliegen, ik zie dat we twee uur langer down under zijn dan gepland. We vliegen dus om twintig over drie en dat vinden we helemaal oké want dat betekent dat ook de wachttijd in Singapore met twee uur is bekort. We komen ongeveer op de eerder afgegeven tijd op Schiphol aan.

We spelen met z’n beiden een paar spelletjes Qwixx en gaan dan met Sheba wandelen. Als we bijna het bos weer uit zijn zien we Fina voor ons uit wandelen, ze had behoefte om alleen te zijn en ik ben blij dat ze die keuze dan ook maakt. Thuisgekomen gaan we de laatste aflevering van Hunted kijken dat kan nog mooi voordat Levi thuiskomt. Gelukkig wint een koppel van de kandidaten het om op tijd het land uit te komen en hebben de hunters het nakijken.

Aangezien Laura al een paar keer had aangegeven dat ze met opa wou praten en het vandaag Nevily’s vrije dag is, bellen we naar Apeldoorn. Het duurt even voor Laura een beetje loskomt maar het is hoe dan ook leuk om moeder en kleinkind te zien en te spreken. Na het eten gaan we gevieren, Fina blijft thuis, naar Timezone Knox waar we ons een half uur vermaken met allerlei spellen waaronder autoracen en airhockey. We hebben nog geen toetje gehad en daarvoor gaan we bij The Pancake Parlour, een paar meter verderop naar binnen. Hier nemen we Crepes met nutella en een bolletje vanille ijs, Keith stelt zich tevreden met een bekertje ijs. Even over negen zijn we weer thuis, Fina ligt dan al heerlijk te slapen. Een dik uur later ga ik Fina achterna.