26 en 27 november, de laatste dagen - Reisverslag uit Wantirna, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu 26 en 27 november, de laatste dagen - Reisverslag uit Wantirna, Australië van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

26 en 27 november, de laatste dagen

Door: Ton en Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

14 December 2022 | Australië, Wantirna

Vrijdag 25 november

Vandaag ben ik er om kwart voor acht uit, we hebben vanmorgen havermoutse pap met banaan en honing. Keith gaat vanmorgen op stap om o.a. voor zijn hobby, het kopen van geluidsapparatuur, draaitafels, versterkers en boxen en die er weer goed uit te laten zien.en waar weer werkend krijgen te gaan verkopen. Hij heeft een discman gezien en die heeft hij als kind op Sri Lanka ook gehad en dat wil hij nu ophalen. Terwijl Fina met Sheba gaat wandelen probeer ik verbinding met het internet te maken want ik wil wat van Tasmanië op Waarbenjij.nu te zetten. Maar geen idee wat er aan de hand is, wat ik ook probeer het lukt niet. Nou ja dan niet, dan maar verder met het beschrijven van deze laatste week. Als Fina weer terug is drinken we een bakkie en hebben er de tarts bij die ik gisteren heb gekocht. Het zijn eigenlijk gewoon luxe koeken met passievrucht, die best lekker zijn, alleen wat aan de zoete kant, maar met de koffie neutraliseer je dat wel.

Moeder en dochter gaan gezellig met z’n tweeën aan de keukentafel zitten en zijn creatief aan de slag met henna, maken aan de hand van voorbeelden op de telefoon mooie versieringen op hand en arm. Als ze uitversierd zijn spelen we Azul en daarna gaat Fina even liggen want ze wil goed uitgerust zijn als we voor het diner en later de lichtshow naar het centrum van Melbourne gaan.

Rond half vier gaan we ons klaarmaken en rijden gevieren naar Ringwood station waar we de trein naar de stad nemen en veertig minuten later stappen we uit. We hadden iets van een draaiboek maar het loopt iets anders dan gepland, Keith is er niet helemaal bij, voelt zich niet goed en waar hij normaal het voortouw neemt laat ie dit nu aan Saskia over en ik probeer m’n steentje bij te dragen. Voordat we gaan dineren wil Saskia ons wat street art laten zien en volgens Google maps kunnen we dat allemaal in achttien minuten doen, alleen heeft Sas vergeten om de wijze van transport aan te passen en met de auto zal het best lukken maar met de benenwagen is het een ander verhaal. We besluiten op twee plekken te kijken en dan te gaan dineren. Volgens Keith gaat het sneller met de tram en dat is ook wel zo alleen duurt het wat lang voordat de tram vertrekt en als we ergens uitstappen blijkt dat we te ver zijn gegaan en dus proberen we de route terug te vinden en dat lukt gelukkig met enige volharding. Het eerste straatje met streetart komt over als een een achterafbuurtje en als aan het eind van het straatje niet een cafeetje was met wat mensen aan de twee tafels aan de straat waarvan een aantal heren in pak zou ik me daar niet echt prettig hebben gevoeld.

Bij de tweede straat, Hosierstreet is meer en betere graffiti te zien dan in de voorgaande, deze straat met graffiti laat zien dat het niet alleen maar gaat om ergens hersenloos je tag te plaatsen maar dat er meer achter zit dan je misschien op het eerste gezicht zou vermoeden en dat er echte kunstenaars tussen zitten. En aktueel bovendien, getuige de gespoten woorden Woman, Life, Freedom, verwijzend naar de demonstraties in Iran n.a.v. de dood van de 22 jarige Jina Mahsa Amini die door de moraal politie werd opgepakt vanwege het niet volgens de regels dragen van een hoofddoek en dit dus niet heeft overleefd!

Als we de straat uitlopen staan we tegenover Flinders Street Station waar we sowieso langs moeten willen we bij Teatro komen, een Italiaans restaurant aan de south bank van de Yarra River. Ook al hebben we gereserveerd, we moeten een tijdje wachten tot er een plekje vrij komt buiten aan de wandelpromenade. Gelukkig is het heerlijk weer en zitten we hier te genieten van de atmosfeer en het lekkere eten.

Als we uitgegeten zijn gaan we de stad verkennen maar we zijn nog maar even op pad of we blijven staan bij een streetperformer met een leuke babbel en hij weet de aandacht goed vast te houden, uiteindelijk houd hij negen ballen in de lucht. We steken via de met lichtjes en grote oplichtende ‘Merry Christmas’ versierde Sandridge Bridge de Yarra River over. Op het plein tegenover het treinstation staat een grote artistieke digitaal aangestuurde kerstboom die op muziek allerlei patronen laat zien. De trappen rondom zitten vol mensen van alle leeftijden die het schouwspel zitten te bewonderen. Ik vind vooral het programmeerwerk op muziek interessant. We wandelen een eindje Flinders Street op waar een aantal gebouwen met projectie omgetoverd wordt tot sprookjeskasteel met om de zoveel minuten een andere kleursetting en motief en daarmee een andere sfeer creërend. We vinden het welletjes, lopen terug naar het station, nemen een koffie on the go mee en komen rond half elf thuis waarna iedereen redelijk snel z’n slaapplek opzoekt.

Zaterdag 27 november

Laat opgestaan gewoon omdat het kan want we hebben afgesproken dat we bij het restaurant van de golfclub ‘Mister Fox’ gaan ontbijten. Keith gaat niet mee, voelt zich niet goed maar gaat straks wel even naar een stembureau om de kandidaat van zijn keuze in het parlement van de staat Victoria te krijgen, hij heeft hier geen zin in maar het moet want ga je niet stemmen dan krijg je een boete, volgens Keith iets van $90.

We hebben gereserveerd voor half tien en dus vertrekken we even voor die tijd naar de Ringwood Public Golf Course anderhalve kilometer rijden. We hebben een tafeltje aan het raam besproken maar als we aankomen kunnen we ook buiten op het terras zitten en vandaag is het prachtig weer en is de keus dus niet zo moeilijk. Hier zitten we heerlijk relaxed de verrichtingen van de Golfers te bekijken want voor ons ligt de tee van baan 10. Om op gang te komen bestellen we eerst maar een mug Cappuccino met een potje Chai Latte thee die de meiden delen. Als ontbijt bestel ik, o wat saai, hetzelfde als de vorige keer Funguy. De meiden willen twee smaken voor de prijs van een en bestellen ieder iets anders dat ze dan delen, er wordt extra bestek gevraagd en gebracht en of er nog een bord bij moet, nou nee het lukt zo wel. We zitten een uurtje heerlijk ontspannen te genieten van het luxe leventje.

Daarna brengen we eerst Fina terug naar huis en gaan dan met z’n tweeën naar een winkelcentrum waar ze een Aldi hebben, doen de boodschappen en op de terugweg gaan we bij het plaatselijke winkelcentrum aan waar we bij de IGA TimTams voor thuis kopen.

Fina is bezig om een kaartje met bloemen voor Kathy te tekenen en dat is iets waar ze heel goed in is en ook deze wordt erg mooi. We laten Fina doorgaan met tekenen want Saskia wil Sheba eens flink onder handen nemen want ze haart flink uit. Bij de carwash hiernaast hebben ze een speciaal voor honden bestemde wasinstallatie. Eigenlijk gewoon een handdouche waarmee je kunt instellen waar je je hond meer wilt verwennen, Sheba springt in een soort verhoogde box zodat je er gewoon bij kunt staan en daarna kiezen we eerst voor shampooën, daarna afspoelen met gewoon warm water, dan iets tegen vlooien en andere irritante kleine beestjes en het drogen wordt met de meegebrachte handdoeken en ook een soort van föhn gedaan.

Misschien is de volgorde niet het handigste maar daarna wil Saskia Sheba nog even borstelen en dat gebeurt op het grasveld richting het bos waar nog flinke plukken haar afgeborsteld worden. Aangezien we nog geen trek hebben slaan we de lunch over en rijden naar Olinda, naar de Botanical Gardens. We laten Sheba thuis want we weten niet zeker of er honden de tuin in mogen. En dat blijkt een goede beslissing want honden worden niet toegelaten. Na een wandeling door de gardens zijn we nog mooi op tijd om in Sassafrasnaar Saskia’s favoriet 'Ripe cafe' te gaan. We hebben hier cappucino, hot chocolate en cheesecake, waarbij Saskia en Fina een stuk delen. Om een uur of vier gaan we weer huiswaarts. En als we een uur thuis zijn gaan we alweer op pad, nu met Levi naar een basketbal wedstrijd die hij gelukkig wint want de eerste keer dat we meegingen om te kijken was ook gelijk de eerste keer dat ze verloren.

We eten Mexicaanse bonenschotel, met doritos enguacamole, die ik eigenhandig (wel onder toezicht [e-1f60b]) heb gemaakt, lekker! Tijdens het eten hebben we het er met elkaar over wat we leuk en minder leuk vonden aan/tijdens ons verblijf in Australië. Na het eten doen we met z’n drieën nog een spelletje Qwixx waarna Fina naar bed gaat. Saskia en ik spelen nog twee spellen en dan vinden we het wel goed. Ik ga er ook niet te laat in want morgen vertrekken we en ik wil goed uitgerust zijn.