dag 4, markt - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu dag 4, markt - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Ton en Fina Poppema - WaarBenJij.nu

dag 4, markt

Door: Ton&Fina

Blijf op de hoogte en volg Ton en Fina

08 Oktober 2008 | Marokko, Rabat

Hoi lieve allemaal,

ten eerste bedankt voor jullie meeleven en jullie leuke reacties.
Jullie vroegen o.a. wat ze van de cadeautjes vonden, nou ze waren er echt blij mee. Als we op pad gaan gaan de petten op en Oumayma heeft haar ketting en armband al een paar keer mee naar school gehad om er mee te pronken.
De stroopwafels die we meegenomen hebben
waren een schot in de roos.
We moesten hier maar een winkeltje met stroopwafels opzetten.

Gisteravond hebben we lekkere linzensoep gegeten samen met zoete hapjes en dadels. Het zijn lekkernijen die ze tijdens de ramadan na zonsondergang eten. Ze hadden dus speciaal wat bewaard om het ons te laten proeven. Hafida maakt het allemaal zelf, koken is haar lust en haar leven. We eten dan ook meer dan voldoende en leren al om bij het eten rekening te houden met de volgende maaltijd. Nadat we rond tien uur klaar waren met eten, hebben we nog even zitten kletsen en zijn toen op bed gegaan.

vanmorgen werden we goed uitgerust op tijd wakker en zijn nog een tijdje blijven liggen en toen tegen half negen eruit gegaan. Het ontbijt stond al weer klaar dus konden we gelijk weer aanvallen daarbij aangemoedigd door Hafida met eat more, more, more.
Na het eten zitten praten totdat Oumayma terug is van school want ze gaat mee naar de markt aan de overkant van de straat. Tegen half elf gaan we.
De markt wordt bezocht door de mensen uit de omgeving. Een drukte dat het is, je kunt op de koppen lopen en daartussendoor heb je handkarren en karren getrokken door muilezels.
Het aanbod is erg divers, vlees (ja, ja ook weer met de koppen er nog aan en uitkijken dat je niet tegen uitgehangen blaasvellen aanloopt), groente, fruit en specerijen, ijzerwaren, schoenen en kleding (nieuw en tweedehands) en huishoudelijke dingen. En meer .....
We willen wel foto's maken maar men is er niet altijd van gediend en dus niet leuk om te doen. Ik vraag Talal om voor ons foto's te maken en dat doet hij ook.
Na zo'n anderhalf uur zijn we weer terug in huis waar we een heel gesprek hebben met Mohammed over religie en cultuur.
Dan is er couscous (een heel gebeuren om te maken zeker twee uur voorbereiding). Het is wel te eten, de bedoeling is om met de hand een bolletje te maken en die naar binnen te wippen. En dat blijkt voor mij best lastig te zijn, Fina kiest voor een 'hand'iger manier, een lepel en zo ook Mohammed en Talal.
Na het eten weer relaxen en dan nog even naar het tankstation om voor zo'n 30 euro te tanken. Benzine kost hier zo'n €1.10. (voor jou pa :)
Daarna het dorp nog op de foto gezet en dan weer terug naar huis.
Daar wacht ons meloen en druiven.
en Saadia is al weer bezig om brood te bakken en een soort pannenkoeken. Het laatste eten we later met smaak op maar eerst moeten we nog op de foto als een echte Berberman en vrouw dus ik en Fina in een djelleba. Om het feest compleet te maken doet Fina ook nog een hoofddoek om en ik een Taguia (hoofddeksel) op. Wat hebben ze een lol, we moeten natuurlijk ook op de foto waarbij ik de thee inschenk en Fina naast me zit mooi te wezen.
Dan eten we de 'pannenkoeken' op eten nog wat olijven en dan stel ik voor om het spel 'dit is een tik en dat is een tak' te doen. Hier hebben we verschrikkelijk veel lol mee gehad en nu zitten we dus het verhaal te doen, nog even een foto uploaden en klaar is het voor vandaag.

liefs van ons beidjes en het bevalt ons hier steeds beter.
Jullie moeten de groeten hebben van de familie.

• 09 Oktober 2008 - 02:47

Michel:

Wat is het toch leuk om telkens die berichtjes te lezen, op deze manier doen we allemaal een beetje mee met de reis naar Marokko..

En super dat jullie het steeds meer naar de zin hebben ook.

Ook leuk om af en toe een foto voorbij te zien komen. Deze is ook weer heel erg leuk, ennuh...jullie zien d'r niet eens zo belachelijk uit :P

Ik ga nu even eten, dan een mailtje naar m'n meisie en 't is alweer tijd om op de fiets te springen..

Alle goeds daar, groetjes!

• 09 Oktober 2008 - 06:44

Rick:

Zoals michel al zei, echt tof om jullie verhalen steeds weer te lezen.
    en die foto ... jullie zien er grappig uit in die kleren, hahaha
    ik ben weer op school nu, maar 'k lees elke dag jullie verhalen haha, leuk om te lezen

Tot snel! liefs rick

• 09 Oktober 2008 - 07:14

Wytske:

hoi hoi...
    Snel even jullie laatste 2 berichten lezen...:D:D:D:D
    heerlijk en gezellig schrijven doe jij Ton...:):)
    hahaha en die foto....super leuk..
    hadden ze die jurk wel in jou maat ton?
    of heb jij em tot net op je knietjes..
    wwwhhhaaaahahhaawe
    ik ga hier soppen, zuchtttt........je hebt harde werkers en vreters..
    mensen lief...
    doen jullie nog iets anders??hhmmm wel veel fruit, ook wel weer zo....en graaien en happen van die arme geitjes van het spit? zieluggg

Michel en rick..ik wens jullie een goede dag met werken en school.:)en Tien??? och heden, die hangt dus ook al weer achter de pc.
    lieverds....ei lof yoe toe......knufffsss van mij...

• 09 Oktober 2008 - 07:35

Tineke..;-);-);-):

HAHAHA GEWELDIG..WEER EEN NIEUW VERHAAL..
    TOEN ZAG IK DIE FOTO EN DAT TOVERDE EEN GLIMLACH OP MN GEZICHT...IK DENK DAT DIT BIJ IEDEREEN WEL WERKT..DE KLEDING IS VOOR JULLIE GEMAAKT.
    MAARRREEEE HEBBEN ZE GEEEN GROENE????hihihihi
    WYTS..DAN ZEG JE WEL, IK GA HIER POETSEN...JAJA, JE ZIT DE HELE DAG MET JE.... VOOR DE PC TE SPELLETJES DOEN, SJONGE,JONGE NET OF DAT TEGENWOORDIG ALLEMAAL MAAR KAN.
    NEEM EEN VOORBEEL AAN MICHEL DIE DRUK AAN HET WERK IS EN RICK DIE NAAR SCHOOL IS, HARD TE LEREN..;-)

OEPS...SORRY TON EN FIEN, IK ZIT HIER OP JULLIE SITE...TOF DAT JULLIE HET MEER EN MEER NAAR DE ZIN HEBBEN..IK KREEG FF HET IDEE DAT FIEN HET NIET ZOOOO GEWELDIG VOND, MAAR IK ZIE JE SMILE FIEN, EN DAT DOET GOED.
    DIKKE KUS EN WE LEZEN JULLIE WEER....
    LOVE UUUUUU

• 09 Oktober 2008 - 08:09

Natanael:

Heey TON&FINA
    leuk die verhalen
    en bevalt het daaroo??
    hel veel plezier en ik blijf de verhalen ook lezen;)

Liefs: Natanael

• 09 Oktober 2008 - 08:10

Saskia:

Wat een GEWELDIGE FOTO!!!! :D

• 09 Oktober 2008 - 08:32

Opa:

Een mooie foto,wat een knap stel en wat zien jullie er gelukkig uit.Dit lijkt me heel geschikte kleding voor jullie,hierin kunnen jullie wel uitdijen,wat
    wel gebeurt met zoveel te eten kijk maar uit hoor straks passen jullie eigen kleren niet meer.Gisteravond was Annie hier en hebben we samen jullie laatste bericht gelezen en via google informatie gekregen over die waterval en de omgeving .Het dorp waar jullie bij de vrienden zijn was voor google onbekend.Nu ik nog eens naar die foto kijk moet ik wel lachen prachtig hoor .Tot de volgende X Pa

• 09 Oktober 2008 - 13:49

Henk:

hihi leuk hoor staat jullie enig, beetje late reactie maar ja dat maakt ook niet uit. leuke verhalen hoor je kunt je er helemaal een voorstelling van maken.nou schatten geniet maar komt jullie toe gr van een levensgenieter

• 09 Oktober 2008 - 18:52

Saskia:

Saskia: zoals velen al zeggen...ontzettend gaaf dat jullie je belevenissen zo goed bijhouden op de website. Echt heerlijk om mee te genieten met hetgeen jullie daar beleven. Ben ook superbenieuwd naar de vele foto's die zullen volgen. Blijf lekker genieten!! xx

Garth: tell them to say hello and that i LOVE the photo :D